هند پیمان آتش‌بس مرزی پاکستان را نقض کرد

خط کنترل مرزی کشمیر میان پاکستان و هند، بار دیگر شاهد تبادلآتش مرزبانان دو طرف بود و باعث شد تا دولت اسلام‌آباد در اعتراض به درگیری‌های امروز، کاردار هند در پاکستان را به وزارت امور خارجه احضار کند.

اخبار بین الملل-این سومین جلسه احضار کاردار سفارت هند به وزارت امور خارجه پاکستان در کمتر از دوهفته اخیر است که در پی آن، دولت اسلام‌آباد، هند را به نقض مستمر پیمان آتش‌بس مرزی و تحریک مرزبانان پاکستانی متهم می‌کند.

وزارت امور خارجه پاکستان امروز (دوشنبه) در بیانیه خود اعلام کرد که کاردار سفارت هند در اسلام‌آباد از سوی مدیرکل ‌جنوب آسیای این وزارتخانه احضار و مراتب اعتراض پاکستان به حملات خمپاره‌ای نظامیان هندی به خاک این کشور به وی اعلام شد.

«زاهد حفیظ چودری» مدیرکل جنوب آسیای وزارت خارجه پاکستان ضمن محکوم کردن اقدام هند در تیراندازی به خاک این کشور که منجر به جان ‌باختن یک غیرنظامی پاکستانی و زخمی شدن یک کودک شد، از دهلی‌نو خواست تا به آتش بس پایبند باشد.

وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد: نیروهای هندی از آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون ۸۸۲ مرتبه قرارداد آتش‌بس مرزی را نقض کرده‌اند.

دولت و ارتش پاکستان مدعی هستند که هند برای انحراف افکار عمومی از اوضاع بحرانی کشمیر، به درگیری‌های مرزی دامن می‌زند.

مرزهای زمینی پاکستان و هند به عنوان دو رقیب هسته‌ای در جنوب آسیا در روزهای اخیر شاهد تبادل سنگین آتش بود. به رغم قرارداد آتش بس میان دو کشور که در سال ۲۰۰۳ امضا شد، مرزهای این دو همسایه در شبه‌قاره به ویژه در منطقه کشمیر همواره دستخوش درگیری و تیراندازی متقابل از سوی طرفین بوده است.

عملیات هوایی هند در خاک پاکستان در اسفندماه ۹۷، سرنگونی دو فروند جنگنده هندی توسط پاکستان، حادثه تروریستی بهمن‌ماه ۹۷ در منطقه «پولواما» علیه نیروهای هندی، لغو امتیازات ویژه منطقه جامو کشمیر از سوی دهلی و تصویب قانون اعطای شهروندی در هند، از جمله تنش های سیاسی، دیپلماتیک و نظامی اخیر میان دو کشور به شمار می رود.