حضور الحشد الشعبی مانع حملات داعش شده است

ساکنان شهر «هیت» سومین شهر بزرگ استان الانبار در غرب عراق، چهارمین سالگرد آزادسازی این شهر از اشغال عناصر تروریستی داعش را جشن گرفته‌اند.

اخبار بین الملل-در جریان عملیات آزادسازی این شهر، نیروهای نظامی عراق ، نیروهای عشایر و گروههای وابسته به سازمان « الحشد الشعبی » (بسیج مردمی) شرکت داشتند و در اواخر آوریل ۲۰۱۶، هیت آزاد شد.

«یحیی المحمدی» نماینده استان الانبار در پارلمان عراق در این زمینه گفت: «آزادسازی هیت برگی در نبردهای آزادسازی الانبار بود».

المحمدی به روزنامه فرمنطقه‌ای العربی الجدید گفت که «هیت با تلاش تمامی نیروهای عراقی و همکاری ساکنانی آزاد شد که امروز از امنیت، صلح و ثبات برخوردارند».

وی تصریح کرد، برخی از شهرهای واقع در غرب الانبار، گهگاهی در معرض حملات عناصر داعش قرار دراند؛ زیرا در مناطق نزدیک به مناطق بیابانی قرار گرفته‌اند.

این نماینده عراقی بر این باور است که حضور الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی عراق، مانع، حملات داعش در هیت شده است.

المحمدی خبر داد که نیروهای عراقی، ضمن احداث سنگر، تونلهایی را نیز در اطراف شهر به سمت بیابان حفر کرده‌اند و همین مسئله باعث شده است که هیت، امن باقی بماند.

وی در عین حال گفت که این اقدام به معنای «از بین رفتن نگرانی ساکنانی نیست که از تداوم حضور عناصر داعش در عمق مناطق بیابانی هراس دارند».

اخیرا برخی از جریان و طیفهای سیاسی مخالف جریان مقاومت در عراق، خواستار عقب‌نشینی نیروهای الحشد الشعبی از صحرای الانبار شده بودند.

«کریم المحمداوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، درخواست برخی طرف‌های سیاسی مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای الحشد الشعبی از صحرای الانبار را خالی کردن مرزها دانست و از قصد بازگشت داعش به الانبار خبر داد و به این طرف‌ها هشدار داد که از طرح‌هایی که موجب تداوم تزلزل و بی‌ثباتی در کشور می‌شود، پرهیز کنند.

وی گفت: پشت پرده تکرار درخواست برخی طرف‌های سیاسی سنی مبنی بر عقب‌نشینی یگان‌های سازمان الحشد الشعبی از «القائم» و مرزهای سوریه، اهدافی امنیتی قرار دارد... از جمله این اهداف، تداوم بی‌ثباتی و ناامنی در این مناطق از طریق خالی ماندن مرزها و عدم نظارت و حمایت امنیتی بر آنها است که تاکنون مسئولیت آن بر گردن ارتش و سازمان الحشد الشعبی بود».

وی تصریح کرد: «تکرار چنین مطالبه‌ای جدید نیست، بلکه هربار که اختلافات سیاسی در کشور حاکم می‌شود، چنین درخواست‌هایی به عنوان برگه‌های فشار سیاسی طرح می‌شود که آمریکا را به باقی‌ماندن در عراق و داعش را به بازگشت به مناطق صحرایی [الانبار] ترغیب می‌کند».

«حمید الهایس» رئیس شورای نجات استان الانبار نیز درخواست‌ برخی طرف‌های سیاسی مبنی بر دور کردن الحشد الشعبی از مناطق غربی کشور یا انحلال آن را مشکل‌ساز دانست و گفت که دور کردن الحشد الشعبی از مناطق غربی، سرآغاز  بازگشت داعش خواهد بود.