شهروندان یمنی به آب بهداشتی دسترسی ندارند

«کمیته بین‌المللی صلیب سرخ» در صفحه خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: همزمان با تلاش‌های جهانی جهت مقابله با شیوع «ویروس کرونا»، ۱۷میلیون یمنی به آب شرب بهداشتی دسترسی ندارند و از این وضعیت رنج می‌برند.

اخبار بین الملل-صلیب سرخ جهانی در توئیت خود افزود: ما باید بیش از هر زمان دیگری اهمیت تامین آب تمیز و رساندن آن به شهروندان یمنی به ویژه با توجه به خطر گسترش ویروس کرونا در این کشور را درک کنیم . 

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی اضافه کرد: از مجموع ۲۹ میلیون نفر جمعیت یمن بیش از ۱۷ میلیون نفر از آنها به آب شرب بهداشتی و لوله‌کشی دسترسی ندارند .

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل نیز دیروز هشدار داد که ویروس کرونا احتمالا در یمن انتشار یافته، بدون آنکه مقامات این کشور بتوانند آن را شناسایی کنند.

وزارت بهداشت یمن دو روز پیش اعلام کرد: یک نفر که در استان «حضرموت» این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده بود، از این بیماری بهبود یافته و تاکنون مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور مشاهده نشده است.

وضعیت بهداشت در یمن به دلیل جنگ شش ساله تحمیل شده از سوی عربستان و امارات علیه این کشور به شدت رو به وخامت گذاشته است و همین امر باعث شده تا سازمان‌های امدادرسان بارها نسبت به پیامدهای وخیم ناشی از شیوع ویروس کرونا و همچنین سایر بیماری‌های واگیردار همچون مالاریا در این کشور هشدار بدهند.

این جنگ شش ساله یمن را با یکی از بدترین بحران‌های انسانی در جهان مواجه کرده، به گونه‌ای که هم اکنون ۸۰ درصد ساکنان این کشور نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند و هم اکنون میلیونها نفر در یمن در آستانه بحران گرسنگی قرار گرفته‌اند.

در حالی که مردم یمن در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارد، سازمان پزشکان بدون مرز یکشنبه گذشته درباره شیوع مالاریا در این کشور هشدار داد.

دفتر سازمان پزشکان بدون مرز در یمن در صفحه توییتر به مناسبت روز جهانی مبارزه با مالاریا که مصادف با ۲۵ آوریل هر سال است، نوشت با آغاز موسم بارش باران، خطر ابتلا به مالاریا در یمن افزایش می‌یابد.

ویروس کرونا یا بیماری «کووید-۱۹» برای نخستین بار در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر «ووهان» چین مشاهده شد و طی مدت کوتاهی با شیوع در حدود ۲۱۰ کشور به یک بیماری «همه‌گیر جهانی» تبدیل شد.

عربستان همراه با امارات، بحرین، کویت، سودان و مصر از ششم فروردین ۹۴ اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به منظور بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.

کشورهای همپیمان عربستان در این جنگ به دنبال مشاهده بی‌نتیجه بودن آن به تدریج خود را از ائتلاف عربی کنار کشیدند و فقط امارات به دلیل داشتن اهداف توسعه‌طلبانه و طمع ورزی‌های خاص خود در یمن، به حضور نظامی‌اش در این جنگ تا به امروز ادامه داده است.

این تجاوز نظامی تاکنون جز کشته و زخمی شدن صدها هزار یمنی و همچنین آواره شدن میلیون‌ها تن از شهروندان محروم و ویرانی زیرساخت‌ها و قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار در این کشور، نتیجه‌ای به همراه نداشته است.

عربستان در تجاوز خود علیه یمن از حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم مالی، نظامی، سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی بهره‌مند بوده است.ربستان در تجاوز خود علیه ۱۴۸۷