افزایش فعالیت داعش در شمال عراق

به دنبال حمله دو تروریست انتحاری به اداره اطلاعات «کرکوک» در روز گذشته (سه شنبه)، وزیر اسبق و دبیرکل اتحادیه اسلامی ترکمنان عراق از افزایش فعالیت و تحرکات گروه تروریستی داعش در این استان شمالی عراق هشدار داد.

اخبار بین الملل-«جاسم محمد جعفر البیاتی» امروز (چهارشنبه) در بیانیه ای که یک نسخه از آن به دفتر ایرنا در بغداد پایتخت عراق ارسال شده نوشت که بارها نسبت به بازگشت فعالیت گروه تروریستی داعش به مناطق کرکوک، «طوزخورماتو»، «آمرلی» و منطقه امتداد یافته به موازات ارتفاعات «حمرین» در این استان شمالی عراق هشدار داده است.

وی افزود که گروه تروریستی داعش تاکنون به چندین رشته عملیات تروریستی بزدلانه دست زده که منجر به کشته شدن تعدادی از شهروندان و ایجاد رعب و وحشت و نگرانی در میان ساکنان این مناطق شده است.

این نماینده پیشین پارلمان عراق ادامه داد که ظهور دوباره داعش در این مناطق پس از سه سال توقف فعالیت های تروریستی این گروه، شاخص خطرناکی است که ما را به یاد سال های قتل و بمبگذاری می اندازد و به معنای بازگشت انتحاری ها و خودروهای انفجاری و بمبگذاری به زندگی مردم است.

 البیاتی افزود که اوضاع در سوریه و فشار دمشق برای تعقیب و سرکوب عناصر داعش باعث انتقال تعداد زیادی از عناصر این گروه تروریستی به سمت نوار مرزی با عراق شده است.

وی با اشاره به وجود مناطق ناهمواره در مرزهای عراق و سوریه گفت که تعداد زیادی از این تروریست ها به علت ضعف نیروهای سوری مستقر در مرزها توانسته اند از نوار مرزی عبور کرده و وارد خاک عراق شوند.

این وزیر اسبق عراقی بر ضرورت بازنگری در طرح های امنیتی مربوط به مبارزه با داعش و استفاده از طرح های عملیاتی تر برای مهار هسته های خفته این گروه تروریستی در داخل عراق تاکید کرد.

تروریست ها افزون بر حمله انتحاری به اداره اطلاعات شهر کرکوک،  سه شنبه شنبه گذشته دو دکل برق را در شرق بغداد منفجر کردند که در اثر آن خط انتقال برق «الامین» از دور خارج شد و در تجهیز برق مناطق وسیعی از بغداد و استان های صلاح الدین، الانبار، نینوا و کرکوک اخلال ایجاد کرد.

فعالیت تروریستی هسته های خفته داعش در هفته اخیر در استان های شمالی، شرقی و غربی عراق روند رو به رشدی داشته است.

تروریست های تکفیری داعش که از سوی برخی کشورهای عرب منطقه حمایت می شوند، از هنگام ورود به خاک عراق و تصرف دستکم 6 استان این کشور در سال 2014 اقدام به جنایات فجیع علیه ترکمن های شیعه عراقی بویژه در شهرهای تلعفر، موصل، سهل نینوا و برخی شهرها و توابع استان های دیاله ، صلاح الدین و تامیم عراق بویژه روستای بشیر در جنوب کرکوک کردند. هنوز با گذشت بیش از 6 سال از آن ایام، سرنوشت و تکلیف زنان و کودکان و جوانان بسیاری در این مناطق مشخص نشده است که از جمله آنان ابومصطفی البشیری است که همسر و دو پسرش در اسارت این گروه درآمد و دو دخترش به شهادت رسیدند. ابومصطفی نیز بعدها در جنگ علیه داعش به شهادت رسید. او اهل روستای بشیر در 35 کیلومتری جنوب کرکوک بود و همسرش اهل ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی و هنوز کسی از سرنوشت همسر و دو پسر ابومصطفی البشیری خبری ندارد.