دستور دولت آمریکا به مقامات اطلاعاتی

کاخ سفید به مقامات اطلاعاتی آمریکا دستور داد تا احتمال پنهان‌کاری از سوی چین و سازمان جهانی بهداشت در خصوص همه گیری ویروس کرونا در اوایل سال میلادی جاری را بررسی کنند.

اخبار بین الملل- بر اساس گزارش ان بی سی نیوز، این بخشنامه به آژانس امنیت ملی، آژانس اطلاعات دفاعی و سیا ارسال شده است. به نظر می‌رسد دونالد ترامپ ، رئیس جمهور روز دوشنبه در جریان یک جلسه توجیهی در کاخ سفید به این بخشنامه اشاره کرده است.

جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز دوشنبه خواستار انجام تحقیقاتی در خصوص اقدامات سازمان جهانی بهداشت در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا شدند. از ابتدای ماه میلادی جاری و به دنبال بالاتر رفتن آمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا نسبت به چین، بسیاری از قانونگذاران آمریکایی انتقاداتی را نسبت به سازمان جهانی بهداشت صورت دادند.

درخواست‌ها برای انجام تحقیقات در خصوص چین و سازمان جهانی بهداشت پس از آن بالا گرفت، که گزارش‌هایی مبنی بر نادیده گرفتن هشدار‌های نهاد‌های اطلاعاتی درباره شیوع ویروس کرونا و پیامد‌های اقتصادی از سوی دولت منتشر شد.

مقامات اطلاعاتی آمریکا و سازمان سیا از اظهارنظر درباره گزارش ان بی سی نیوز خودداری کردند.

ترامپ اخیرا از قطع کمک‌های مالی آمریکا به سازمان جهانی بهداشت خبر داد. رئیس جمهور آمریکا در توجیه این اقدام خود مدعی شد سازمان جهانی بهداشت در انجام وظایفش در قبال مقابله با شیوع ویروس کرونا موفق نبوده و باید پاسخگو باشد. ترامپ که به شدت در آمریکا بابت نحوه مدیریتش در خصوص شیوع ویروس کرونا مورد انتقاد قرار گرفته، در روز‌های اخیر سازمان جهانی بهداشت را هدف حملات لفظی قرار داده است.