آمادگی هند برای خروج اتباعش از کشورهای خلیج فارس

هند با زمینه سازی برای خروج تدریجی از قرنطینه سراسری اعلام کرده که در صورت لغو قرنطینه در ۳ ماه می‌ ( ۱۴ اردیبهشت) این کشور در اولین اقدام اتباع خود را از کشورهای حوزه خلیج فارس خارج خواهد کرد.

اخبار بین الملل-مقامات هندی در وزارت دفاع این کشور اعلام کرده‌اند که نیروهای دریایی و هوایی هند برای خروج شهروندان هندی از کشورهای حوزه خلیج فارس پس از سوم ماه می‌به حالت آماده باش درآمده‌اند. 

یک مقام در وزارت امور خارجه هند گفت: تعداد زیادی از سفارتخانه‌های هند در منطقه خاورمیانه در حال جمع آوری اطلاعات افراد خواهان بازگشت به کشور هستند. 

سفارت هند در دوبی اعلام کرد: پروسه ثبت نام شهروندان مایل به بازگشت به هند آغاز شده است. 

سفارت هند در قطر گفت: در حال حاضر ما تنها اطلاعات افراد را جمع آوری می‌کنیم. هنوز تصمیمی برای احیای پروازها به هند گرفته نشده است. 

ایالت کرالا در جنوب هند که دارای بیشترین تبعه هندی در کشورهای حوزه خلیج فارس است وب سایتی را راه‌اندازی کرده است که بر اساس آن شهروندان هندی می‌توانند درخواست بازگشت خود به هند را ارسال کنند. 

به گفته مقامات هندی تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این وب سایت ثبت نام کرده‌اند و دولت کرالا آماده قرنطینه بیش از ۲۰۰ هزار نفر در صورت بازگشت این افراد است. 

پیش از این هند اعلام کرده بود که شهروندانی که در خارج از کشور هستند باید تا پایان قرنطینه سراسری این کشور صبر کنند. 

دهلی نو همچنین اعلام کرده بود که روند خروج شهروندان خود از ایران را متوقف کرده است و سیاست انتظار را به کار گرفته است. 

هند به منظور مقابله با کرونا تاکنون دو بار قرنطینه سراسری این کشور را تمدید کرده است. 

بیش از ۱۰‌ میلیون هندی در کشورهای مختلف حوزه خلیج فارس زندگی می‌کنند.