انصراف شورای انتقالی از خودمختاری جنوب یمن

شورای انتقالی جنوب یمن، تحت حمایت و رهبری امارات متحده عربی از  خودمختاری جنوب یمن انصراف داد و در بیانیه‌ای ضمن استقبال از بیانیه ائتلاف سعودی برای بازگشت اوضاع به قبل از اعلام وضعیت خودمختاری، بر اهمیت توافق ریاض و ضرورت احترام به مفاد آن به خصوص اجرای مفاد سیاسی و اقتصادی، تاکید کرد.

اخبار بین الملل-شورای انتقالی جنوب یمن که از حمایت امارات بهره می‌برد، از نیمه شب شنبه گذشته ششم اردیبهشت، ضمن اعلام وضع فوق العاده در جنوب، این منطقه را منطقه‌ای خودگردان اعلام کرده بود.

شورای انتقالی در بیانیه خود بار دیگر دولت مستعفی و فراری یمن، به ریاست منصور هادی را به توقف کامل اجرای توافق ریاض متهم و اعلام کرد: «باید این توافق مطابق با شرایط فوق العاده کنونی به گونه‌ای عملی شود که صلح و ثبات را تضمین کرده و اهداف مشترک را محقق کند.»

شورای انتقالی جنوب بر لزوم جدی افزایش تلاش‌ها برای جبران خسارات ناشی از سیل در عدن و مبارزه با ویروس کرونا تاکید کرد و گفت باید به خواسته‌های مردم جنوب یمن و حق آن‌ها در تعیین سرنوشت سیاسی خود احترام گذاشته شود.

شورای انتقالی که بی توجهی به وضعیت معیشت و خدمات رسانی به مردم در جنوب یمن از سوی دولت مستعفی را بهانه‌ای برای اعلام خودمختاری بر این منطقه کرده بود، بر ضرورت تامین مایحتاج اساسی شهروندان جنوب و خدمات رسانی به آن‌ها تاکید کرد و گفت به تعویق انداختن این ضروریات ممکن نیست.

پیش از این شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد بود منابع آگاه یمنی اعلام کردند متجاوزان به یمن با وساطت برخی طرف‌ها، به بهانه پایان دادن به ناآرامی‌ها و درگیری‌های اخیر میان نیرو‌های وابسته به شورای انتقالی جنوب و نیرو‌های هوادار منصور هادی، در استان سقطری بر سر این جزیره راهبردی به توافق رسیدند.