مدرکی درمورد نشات گرفتن کرونا از چین وجود ندارد

«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا که به‌دلیل طرح درخواست تحقیقات جهانی در مورد شیوع کرونا ، پکن را خشمگین کرده است، اعلام کرد که هیچ مدرکی دال بر نشات گرفتن بیماری کووید – ۱۹ از لابراتواری در شهر ووهان چین در اختیار ندارد.

اخبار بین الملل-«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه با اطمینان گفت که ویروس کرونا از یک لابراتوار ویروس شناسی در چین نشات گرفته است، اما برای این ادعا مدرکی ارائه نداد.

موریسون نیز با اشاره به اینکه استرالیا اطلاعاتی برای حمایت از این فرضیه ندارد، در کنفرانسی خبری در کانبرا در مورد سخنان ترامپ گفت: اطلاعاتی که در مقابل خود داریم، نشان نمی دهد که (لابراتواری در ووهان)، منشا احتمالی شیوع ویروس باشد.

وی افزود: می دانیم که شیوع این ویروس از ووهان چین آغاز شده و محتمل ترین سناریو که مورد ارزیابی قرار گرفته به بازار حیوانات وحشی مربوط می شود، اما این مساله ای است که باید کاملا مورد بررسی قرار گیرد.

انستیتو ویروس شناسی ووهان در شهری به همین نام که بیماری نخست در آنجا شناسایی شد، فرضیه های مطرح شده مبنی بر نشات گرفتن ویروس از لابراتوار این انستیتو را رد کرده است.

اکثر دانشمندان اکنون می گویند منشا ویروس، حیات وحش است و خفاش یا مورچه خوار به عنوان میزبان احتمالی این ویروس شناخته شده اند.

براساس این گزارش، روابط استرالیا و چین از زمانی که کانبرا حمایت از تحقیقات بین المللی درمورد شیوع کرونا را مورد ارزیابی قرار داد، رو به تیرگی گذاشت.

پکن درخواست انجام تحقیقات را ادامه تبلیغات آمریکا علیه چین می داند، در حالی که موریسون می گوید جهان باید دقیقا از آنچه روی داده مطلع شود تا از تکرار شیوع ویروسی که تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است، جلوگیری به عمل آید.

سفیر چین در استرالیا نیز هشدار داد که چینی ها ممکن است محصولات استرالیایی را تحریم و به گردشگری و دانشگاه های استرالیا پشت کنند.

استرالیا در مهار کرونا موفق عمل کرده، اما تدابیر این کشور در این زمینه، از افزایش بیکاری، رکود اقتصاد و افزایش بدهی دولت خبر می دهد.

دولت استرالیا روز جمعه اعلام کرد که هفته آینده برای اتخاذ تصمیم درمورد کاهش فاصله گذاری اجتماعی تشکیل جلسه می دهد، زیرا شمار مبتلایان جدید در این کشور کاهش و فشارها برای بازگشایی مدارس و کسب و کارها افزایش یافته است.

استرالیا موفقیت خود در کاهش سرعت شیوع کرونا را به فاصله گذاری اجتماعی و تدابیری چون بستن رستوران ها و محدود کردن تجمعات نسبت می دهد.

به گفته موریسون، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در استرالیا اپلیکیشنی را روی گوش های هوشمند خود دانلود کرده اند که به پزشکان امکان می دهد افرادی را که به طور بالقوه درمعرض ویروس قرار گرفته اند، ردیابی کنند.

دولت در عین حال امیدوار است که حدود ۴۰ درصد از جمعیت ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری استرالیا در این طرح شرکت کنند تا تاثیرگذاری آن تضمین شود.

نخست وزیر استرالیا همچنین گفت که دولت هفته آینده در مورد ازسرگیری فعالیت های ورزشی در سراسر کشور تصمیم گیری می کند.