بی خیالی «ترامپ برزیل» در قبال کرونا و خشم مردم

بی‌توجهی رئیس جمهوری برزیل نسبت به مشکلات رو به رشد شهروندان این کشور در برابر بحران کرونا علاوه بر برانگیختن خشم مردم، خشم اهالی سیاست و بهداشت این کشور را نیز بر انگیخته است.

اخبار بین الملل-ژایر بولسونارو سه شنبه هفته پیش (۹ اردیبهشت) در پاسخ به سوالی که از او در مورد افزایش تعداد قربانیان برزیلی کرونا که از آمار چین هم پیشی گرفته، در اظهارنظری حاکی از بی خیالی و بی توجهی به شرایط گفت: خوب که چی؟ متاسفم. می‌خواهید چه کار کنم؟ وی به شوخی گفت که گر چه نام میانی وی مسیاس (به معنی ناجی) است ولی «من معجزه نمی‌کنم»

این اظهار نظر بولسونارو خشم فراوانی را برانگیخته و فرمانداران، سیاستمداران، کادر درمانی و چهره‌های رسانه‌ای عصبانیت خود را از بی‌احساسی وی ابراز کرده اند.

گر چه بولسونارو با جنجال ناآشنا نیست ولی در حالی که برزیل با شیوع افسارگسیخته بیماری مواجه بوده و هفته‌ها با اوج آن فاصله دارد و گویا تعداد فوتی‌ها از بدترین پیش بینی‌ها هم فزونی خواهد یافت، گفته اخیر وی خشم فراوانی را برانگیخته است.

گر چه بر اساس آمار رسمی تاکنون بیش از ۹۱ هزار برزیلی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، ولی دانشمندان هشدار می‌دهند که رقم واقعی ۱۵ تا ۲۰ برابر این عدد باشد. تعداد جان باختگان کووید ۱۹ نیز از ۶ هزار و ۳۰۰ تن فزونی یافته و این کشور آمریکای جنوبی با سناریویی مانند ایتالیا و آمریکا مواجه است.

ویلسون ویتزل فرماندار ایالت ریو دو ژانیرو سخنان رئیس‌جمهور را «قطعن غیر قابل قبول» خواند. ویتزل که ایالتش در آستانه بحران سلامت عمومی است از بولسونارو انتقاد کرد که به جای آنکه «در چنین لحظه‌ای رهبر باشد، مرگ و میر را به شوخی گرفته است.»

ویتزل چهارشنبه پیش و یک روز پس از آنکه رئیس‌جمهور حامی سلاح، دور از مشکلات شهروندان کشور ۲۱۰ میلیون نفری‌اش در یک میدان تیر مشغول تیراندازی بود، توییت کرد: کارت را انجام بده.

ژوآئو دوریا فرماندار ایالت سائو پائولو نیز که ایالتش با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند با عصبانیت از بولسونارو خواست تا «از حباب برازیلیا» خارج شده و از بیمارستان‌های کشور که «برای بیماران و مردگانش می‌گرید»، بازدید کند.

رئیس‌جمهور برزیل بر خلاف دیگر همتایان خود به بیمارستان‌ها سر نزده و چندان با مبتلایان کووید ۱۹، خانواده‌های داغدیده و کادر درمانی شاکی از کمبود تخت و دستگاه تنفس مصنوعی اعلام همبستگی نکرده است.

اِدِر گاتی رئیس اتحادیه پزشکان سائو پائولو در تلویزیون از رئیس جمهوری خواست که «رفتار جدی‌تری» از خود نشان دهد.

لوچیو رنو، مدیر موسسه علوم سیاسی دانشگاه برازیلیا به خبرگزاری فرانسه گفت: بولسونارو حساسیت بسیار اندکی به اوضاع غمبار خانواده‌های مبتلایان به کرونا نشان داده است. سبک وی مشت آهنین و سفت و سخت بودن به جای ابراز همدردی و همبستگی است.

بولسونارو به سرعت در برابر انتقادهای فرمانداران و شهرداران دست پیش گرفت و گفت: از ژائو دوریا یا برونو کوواس (شهردار سائو پائولو) بپرسید که چرا با وجود این تدابیر محدودکننده مردم هنوز می‌میرند. آنها هستند که باید پاسخ بدهند. نمی‌توانید به من ربطش بدهید.