افزایش حملات تروریستی داعش با حمایت طرف‌های خارجی

«حسن کریم الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان عراق ، در پی حمله تروریستی صبح روز گذشته در استان صلاح‌الدین، فرماندهان امنیتی کشور را مسئول افزایش حملات اخیر داعش دانست و درباره اهمال در قبال دستورات و احتیاط‌های امنیتی هشدار داد. 

اخبار بین الملل-وی طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، گفت: گروه‌های تروریستی داعش از شرایط اخیر برای مقابله با ویروس کرونا در کشور و مشغول بودن سرویس‌های امنیتی به این امر در کنار مشکلات اقتصادی و سیاسی مربوط به تشکیل دولت سوء‌استفاده کردند و برخی مناطق در کشور را هدف قرار دادند.

الکعبی با اشاره به این‌که، پیش‌تر درباره اهمال‌های امنیتی در برخی استان‌ها هشدار داده بود و تاکید کرد: فرماندهان امنیتی مسئول مستقیم تکرار حملات تروریستی و عدم اعلام وضعیت فوق‌العاده در این مناطق و عدم هماهنگی‌ها هستند. آنها می‌بایست با تکیه بر اطلاعات دقیق، تصمیماتی پیشگیرانه برای جلوگیری از این حملات، از بین بردن فرصت‌ها مقابل تروریست‌ها و خنثی کردن طرح‌هایی که طرف‌های خارجی در پشت آن قرار دارند، اتخاذ می‌کردند.

وی چهارشنبه پیش (10 اردیبهشت) در نشست امنیتی مهم با رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان، اعضای این کمیسیون، سرلشکر ستاد «عبدالامیر یارالله» معاونت فرماندهی عملیات مشترک، سرلشکر ستاد «سعد العلاق» و شماری از فرماندهان عملیاتی استان‌های کرکوک، صلاح‌الدین و دیالی و فرماندهان و افسران ارشد این سه استان درباره سوء‌استفاده داعش از شرایط جاری کشور و تهدید جدی امنیت استان‌های مختلف هشدار داده بود.

وی در این نشست درباره خطر هرگونه اهمال امنیتی در مبارزه با تروریسم به ویژه در شرایط جاری که کشور در حال نبرد با همه‌گیری کرونا است، هشدار داد و تقویت و افزایش تلاش‌های نیروی هوایی و یگان‌های امنیتی حاضر در بغداد، دیالی، کرکوک و صلاح‌الدین و افزایش عملیات‌های تعقیب تروریست‌ها در مناطق گسترده صحرایی و... را خواستار شد (جزئیات بیشتر).

نماینده عراقی: افزایش حملات تروریستی داعش با حمایت بزرگ خارجی میسر شده است

از سوی دیگر، «همام التمیمی» نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق در گفت‌وگو با «المعلومه» تصریح کرد: افزایش حملات تروریستی داعش در عراق، بیانگر وجود حمایت خارجی بزرگ  از این گروه تروریستی است.

وی افزود: داعش به ویژه هسته‌های خاموش این گروه تروریستی در محور دیالی و سایر استانهای عراق فعالیت خود را از سر گرفته است و اغلب حملات خود را علیه مقرها و نقاط تحت کنترل سازمان الحشد الشعبی انجام می‌دهد اما در تحقق هدف خود ناکام مانده است و متحمل خسارات مالی و جانی بسیاری شده است هرچند که در مقابل شماری از نیروهای الحشد الشعبی نیز برای مبارزه با این تروریسم، جان خود را تقدیم کرده‌اند.

التمیمی ادامه داد: داعش از سال ۲۰۱۴ به بعد، برای تامین نیروهای خود به سرقت‌های نفتی و عملیات‌های باج‌گیری در مناطقی که هنوز تحت سیطره آن بود، استفاده می‌کرد اما تمامی این منابع از بین رفت و اکنون افزایش شمار حملات تروریستی آن، بی‌تردید بیانگر دریافت مجدد حمایت کشورهای حامی تروریسم و افراطی‌گری است.

وی افزود که الحشد الشعبی استوار است و دستاوردهای مهمی در جنگ با داعش به ویژه در محور دیالی کسب کرده است و حملات اخیر در صلاح‌الدین، اراده الحشد را برای مقابله با تروریسم تقویت خواهد کرد، ضمن اینکه ساکنان این مناطق نیز باید برای پایان دادن به تحرکات بقایای تروریست‌ها، همکاری بیشتری نشان دهند.