بحران کرونا و سوء استفاده حامیان ترامپ از منابع مالی

گروه‌های دیدبان اعلام کردند در شرایطی که قرار است هزاران میلیارد دلار از منابع فدرال میان مردم توزیع شود، روابط نزدیک ترامپ با حامیان و پشتیبانان مالی وی شایسته بررسی دقیق است.

اخبار بین الملل-در این مقاله به قلم پیتر استون آمده است: «هارولد هام» میلیاردر بخش استخراج نفت و از حامیان ترامپ در میان گروه برگزیده‌ای از مدیران بخش نفت و گاز بود که در اوایل ماه آوریل با رئیس جمهور آمریکا دیدار کردند و خواستار کمک دولت فدرال به ویژه دسترسی به وام‌های کلانی شد که قرار است در اختیار صنایع آسیب دیده از ویروس کرونا قرار گیرد. ترامپ بعد از این دیدار قول داد این مبالغ را در دسترس این شرکت‌های بسیار مهم قرار دهد.

«تامی فیشر» یکی دیگر از هم پیمانان نزدیک ترامپ نیز که سال قبل قراردادی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار را برای ساخت ۳۱ مایل از دیوار مرزی آمریکا با مکزیک را در ایالت آریزونا به دست آورده بود، در ماه آوریل هفت میلیون دلار دیگر را از ارتش دریافت کرد. این امر در حالی است که یک نهاد دیده بان پنتاگون در پی ادعا‌های مربوط به حمایت ترامپ از فیشر برای این طرح، در حال تحقیق از وی می‌باشد.

یکی دیگر از حامیان مالی بزرگ ترامپ، «مایک لیندل» مدیر ارشد شرکت مای پیلو و رئیس کارزا تبلیغاتی ترامپ در ایالت مینه سوتا نیز در اواخر ماه مارس در جریان یکی از نشست‌های خبری ترامپ با اظهارات بسیار درخشانی از جانب ترامپ مورد لطف قرار گرفت. لیندل نیز به تمجید از ترامپ پرداخت و در شرایطی که رئیس جمهور آمریکا از تلاش‌های شرکت مای پیلو برای تولید هزاران ماسک صورت تمجید می‌کرد، وی را «برگزیده خدا» نامید.

برخورد جانبدارانه ترامپ با حامیان خود که بیش از یک میلیون دلار به ترامپ و سایر نامزد‌های جمهوری خواه کمک مالی کرده اند نشان می‌دهد که حتی در دوره یک بحران ملی بی سابقه، اولویت‌های ترامپ و نیز حرکت ماشین تبلیغاتی وی به گونه‌ای است که به سمت ارائه کمک، فراهم آوردن دسترسی و حمایت علنی از طرفدارانش متمایل می‌شود.

در پی بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا، بخش‌های متعدد مربوط به هتلداری، خطوط هواپیمایی و سایر بخش‌ها فشار‌هایی را به ترامپ و سایر مقامات دولت وارد کرده اند. گروه‌های دیده بان می‌گویند روابط نزدیک ترامپ با حامیان و پشتیبانان مالی بزرگ در بخش نفت و سایر بخش‌ها نیازمند بررسی دقیق است، زیرا قرار است بیش از دو هزار و ششصد میلیارد دلار در قالب کمک میان افراد مختلف این کشور توزیع شود.

رابرت مگوایر مدیر بخش تحقیقات در گروه دیده بان کرو (Crew) می‌گوید: تعاملات دولت ترامپ با این حامیان بزرگ مالی نشان دهنده ضرورت مسئله نظارت سفت و سخت ما در این زمینه است تا از این طریق صد‌ها میلیارد دلاری که قرار است توزیع شود به نفع مردم آمریکا تمام شود نه هم پیمانان سیاسی و حامیان ترامپ.

حضور هام در نشست کاخ سفید با روسای شرکت‌های بزرگی نظیر اکسون موبیل و شِورون چندان هم غیرمنتظره نبود، زیرا وی در جریان نشست حزب جمهوری خواه در سال ۲۰۱۶ سخنرانی مهمی ایراد کرد. وی یکی از مشاوران ترامپ در بخش انرژی است و دست و دلبازانه از رئیس جمهور آمریکا حمایت مالی کرده است.

شرکتی که هام تاسیس کرده است به نام کانتیننتال ریسورسس یک میلیون دلار به یک گروه طرفدار ترامپ کمک کرده است. وی همچنین ۵۰ هزار دلار به یکی ازکمیته‌های جلب کمک مالی برای ترامپ کمک کرده است.

کلسی وارن، رئیس شرکت انرژی ترانسفر پارتنرز نیز در نشست‌های ترامپ با روسای بخش نفت و گاز نیز شرکت کرده است. وارن و همسر وی بیش از ۷۲۰ هزار دلار به یکی از کمیته‌های جلب کمک مالی برای ترامپ کمک کرده اند.

بعد از این نشست، ترامپ از وزرای انرژی و خزانه داری خود خواست گزینه‌های مربوط به کمک به شرکت‌های نفت و گاز را که به سبب تاثیر بحران ناشی از ویروس کرونا شرایط دشواری دارند بررسی کنند. شیوع کرونا باعث شده است تقاضا برای نفت و گاز کاهش یابد.

برخی هشدار می‌دهند تلاش‌های ترامپ برای کمک به هم پیمانان خود در بخش نفت و گاز که منفعت زیادی از سیاست‌های مالیاتی ترامپ برده اند، می‌تواند باعث ایجاد پیامد‌های سیاسی منفی شود.

دان دانکن یکی از اعضای سابق لابی‌های شرکت نفت کنکوفیلیپس هشدار داد «در شرایط کنونی حساسیت نسبت به صنعت نفت در برابر نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا، در درجه دوم اهمیت قرار گرفته است، ولی اگر دولت ترامپ بسته اقتصادی دست و دلبازانه‌ای در اختیار این صنعت قرار دهد، شرایط عوض خواهد شد.»

در عین حال برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد لیندل، رئیس شرکت مای پیلو با ترغیب و تشویق‌های ترامپ در حال بررسی شرایط شرکت در انتخابات فرمانداری مینه سوتا است.