جزئیات مذاکره حماس با روسیه

یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس فاش کرد که مذاکرات روسیه و این جنبش برای تبادل اسرای فلسطینی با رژیم صهیونیستی ادامه دارد.

اخبار بین الملل- به گزارش خبرگزاری " خبر " فلسطین "ماهر عبید" روز سه شنبه با اشاره به اینکه تماس‌های مصر و روسیه با حماس برای مبادله اسرا با اشغالگران صهیونیستی ادامه دارد، در عین حال گفت که " ابتکار عملی" که بتواند اجرایی شود حاصل نشده است.

این عضو دفتر سیاسی حماس با اشاره به اینکه مقامات مصری پس از اعلام ابتکار عمل " یحیی السنوار " از رهبران حماس برای تبادل اسرا تماس گرفتند، گفت: اما آنها هیچ ابتکار عملی در دست ندارند.

وی به ادامه مذاکرات روسیه با حماس اشاره کرد و گفت: روسیه بدون آنکه از طرف اسرائیلی مامور شود با حماس مذاکرات کتبی انجام داده است . حماس به روس ها اعلام کرد که اگر آنها از طرف رژیم صهونیستی مامور مذاکره شوند، حماس مانع آن نخواهد شد.

عبید با اشاره به اینکه حماس بیش از یک ماه قبل از زبان " السنوار " ابتکار عمل خود در رابطه با بیماری همه گیر "کرونا" و شرایطی که زندانیان زن و مرد در زندان‌های اشغالگران با آن مواجه هستند را ارائه داد ،‌اظهار داشت: اما مقامات رژیم اشغالگر هنوز [برای پاسخ به این ابتکار عمل ] مردد هستند و به مشکلات داخلی خود که به دلیل ناکامی در تشکیل دولت بوجود آمده، مشغول هستند.

وی ارائه هرگونه اقدام عملی در رابطه با مبادله اسرا که برخی رسانه‌ها از دفتر " بنیامین نتانیاهو " نخست وزیر رژیم صهیونیستی گزارش کرده‌اند را رد کرد و افزود: این فقط یک گفتار رسانه‌ای و به عمل تبدیل نشده است اما می توان بر روی آن حساب کرد.

عضو دفتر سیاسی حماس افزود: ما آمادگی داریم و می توانیم برای مصلحت اسیران زن و مرد خود با عجله تصمیم گیری کنیم اما اشغالگران باید بتوانند بدون داشتن دولت تصمیم گیری کنند.

وی افزود: آنچه در حال حاضر اتفاق افتاده هیچ رویه یا ابتکار عملی ندارد و گفت و گو ها هنوز در حد رسانه ای است.

عبید با بیان اینکه حماس ابتکار عمل خاصی را ارائه داد و منتظر اقدام طرف مقابل است، اضافه کرد: اما مشکل عدم تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی است که باید در این خصوص تصمیم گیری کند، بنابر این اگر نیروهای داخلی رژیم صهیونیستی بتوانند بر اختلافات داخلی غلبه کنند، ممکن است در این جهت حرکت کنند.

«یحیی سنوار» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در غزه پیش از این اقدام به امتیازدهی جزئی در پرونده اسیران در مقابل آزادی اسرای بیمار وسالخورده و زنان اسیر فلسطینی به عنوان یک اقدام انسانی در سایه شیوع ویروس کرونا کرده بود.

پیشتر «موسی دودین» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در واکنش به درخواست «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر آغاز مذاکرات درباره تبادل اسرا اظهار داشت که نتانیاهو یک «پروپاگاندای رسانه‌ای» را مدیریت می‌کند٬تنها چیزی که نتانیاهو به آن اهمیت می‌دهد آزاد کردن اسرای صهیونیستی نزد مقاومت بوده و در عمل هیچ اقدامی در این زمینه نمی‌کند.

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس ضمن تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی مسئول جان همه اسرای فلسطینی است به مقامات رژیم اشغالگر هشدار داد که در زمینه تبادل اسرا تعلل نکنند؛ زیرا هیچ فرصتی دوبار تکرار نمی‌شود و در صورت سهل‌انگاری صهیونیست‌ها ممکن است آنها در شرایط پیچیده‌تری مجبور به مذاکره شوند.

با شیوع ویروس کرونا در زندان های رژیم صهیونیستی، مقامات فلسطینی نسبت به احتمال ابتلای اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل به این ویروس ابراز نگرانی کردند.

یک هزار و ۲۷ اسیر فلسطینی مهرماه ۱۳۹۰ در مقابل تحویل "گلعاد شالیت" نظامی اسیر صهیونیستی از زندان‌های این رژیم آزاد شدند.

رژیم صهیونیستی از آن زمان تاکنون ده‌ها نفر از اسیرانی را که به موجب این قرارداد آزاد شدند، مجددا به اسارت گرفته است و حماس آزادی آنها را پیش شرط ورود به مذاکره برای مبادله اسیران جدید تعیین کرده است.