اعزام احتمالی ناظران روس به سوریه

افکار نیوز:"گنادی گاتیلوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه بعید ندانست که این کشور ناظران خود را در چارچوب ماموریت حفظ صلح سازمان ملل متحد در سوریه به این کشور اعزام کند. وی در عین حال یادآور شد که این مسئله بسیار جدی است و نیازمند کار مضاعف برای فراهم کردن شرایط لازم برای انجام این ماموریت است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، در حال حاضر مقامات دیپلماتیک روسی بطور فعال در حال کار با مقامات دمشق هستند تا هر چه سریع‌تر روند حل و فصل سیاسی مناقشه کنونی در سوریه آغاز شود.

به عقیده مقامات مسکو، تلاش کشورهای غربی برای تحمیل تصمیمات بر مقامات دمشق از خارج تنها وخامت اوضاع در سوریه را تشدید کرده و کمکی به حل مشکلات نخواهد کرد.

در راستای تلاش دیپلماتیک روسیه برای حل مناقشه در سوریه روز گذشته " ولید معلم " وزیر امور خارجه این کشور به مسکو سفر کرده تا در دیدار با " سرگئی لاوروف " همتای روسی خود روند اجرای طرح شش ماده‌ای " کوفی عنان " نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل و فصل مناقشه در سوریه را مورد بررسی کند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه پیش از این هم تاکید کرده بود ترکیب ناظران سازمان ملل متحد در سوریه که باید رعایت اصول آتش بس در این کشور را زیر نظر داشته باشند، باید متوازن بوده و متشکل از نمایندگان کشورهایی باشد که برای مقامات دمشق هم قابل پذیرش باشند.

لازم به یادآوری است که پنج شنبه گذشته ژنرال "رابرت مود" نروژی به پایتخت سوریه سفر کرد تا شرایط را برای استقرار ناظران سازمان ملل در این کشور را فراهم کند. صحبت بر سر حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ نیروی حافظ صلح غیر نظامی برای نظارت بر تامین آتش بس و اجرای طرح صلح کوفی عنان در سوریه است.