برخی ماجرای کرونا را شبیه پایان محاصره شعب ابی‌طالب می‌دانند

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان شیوع ناگهانی کرونا و ایجاد تبعات برای جامعه و اقتصادی جهانی را به لغو محاصره بنی‌هاشم در شِعب أبی‌طالب تشبیه کرد.

اخبار بین الملل-سید حسن نصرالله امشب نیز مطابق روال جمعه هر هفته به سخنرانی دینی- مذهبی از طریق شبکه تلویزیونی المنار لبنان پرداخت و طی آن، ولادت امام حسن مجتبی (ع) را به مسلمانان و شیعیان تبریک و تهنیت گفت.

دبیرکل حزب‌الله در لابه‌لای سخنرانی امشب، به نقش مهم حضرت خدیجه (ع)، همسر رسول‌خدا (ص) در حمایت از اسلام اشاره کرد و گفت که ایشان تمامی دارایی و ثروتی را که داشته و به ارث برده بود، بدون حساب و کتاب در حمایت از اسلام و مسلمانان تا آخرین قران خرج کردند.

سید حسن نصرالله به هنگام توصیف شرایط سخت مسلمانان صدر اسلام در شعب أبی‌طالب (نام دره‌ای در اطراف مکه) که از سوی کفار و مشرکان قریش و مکه در شدیدترین محاصره اجتماعی و اقتصادی قرار داشتند، شرایط تحریمی امروز، به ویژه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و حزب‌الله را به آن شرایط تشبیه کرد و گفت که «همانطور که در زمان محاصره بنی‌هاشم در شعب ابی‌طالب از مسلمانان خواستند حضرت محمد (ص) را تحویل دهند تا آزاد شوند، اکنون نیز از مقاومت لبنان می‌خواهند سلاح خود را زمین بگذارد و کشور را بدون حمایت رها کند تا اسرائیل هرکاری که دوست دارد، انجام دهد».

او ادامه داد: «برخی معتقدند ماجرای کرونا شبیه اتفاقی است که موریانه‌ها برای سند قریش رقم زدند و آن‌ها را خوار کردند و محاصره مسلمانان در [شعب ابی‌طالب] به پایان رسید. امروز کرونا همانند موریانه‌ایست که در زمان پیامبر (ص) محاصره شعب ابی‌طالب را شکست و ممکن است همان، امروز باعث شکست محاصره ظالمانه علیه برخی ملت‌ها شود».

اشاره سید حسن به بی‌اعتنایی بسیاری از کشورها به تحریم‌های یکجانبه آمریکا بعد از شیوع کرونا است که شرایط به گونه‌ای شده است این تحریم‌ها نه‌تنها به حاشیه رفته بلکه بسیاری از نهادهای بین‌الملل و کشورهای جهان، تداوم تحریم‌ها و محاصره را غیراخلاقی و غیرقانونی دانسته و بر لغو آن‌ها تأکید دارند.

بعد از آنکه پیامبر اسلام (ص) در برابر همه گونه تطمیع‌ها و مشوّق‌های مالی و اجتماعی سران قریش مقاومت کرد و حاضر به ترک دعوت به اسلام و تبلیغ آن نشد، مشرکان و کفار با تهیه طوماری، عهد بستند که هیچگونه دادوستدی با بنی‌هاشم نداشته باشند و با آن‌ها وصلت نکنند. محاصره اقتصادی و اجتماعی پیامبر (ص) و یارانش، سه سال (از سال هفتم قبل از هجرت تا دهم ق. ه.) در سخت‌ترین شرایط طول کشید که با معجره الهی، موریانه‌ این طومار را (به جز نام اللهم) خورد و عهد و پیمان مشرکان بی‌اثر شد.

سید حسن نصرالله در مورد تفاوت سنی بین مردان و زنان به هنگام ازواج اشاره کرد و گفت که وجود اختلاف سنی زیاد از نظر اخلاقی و شرعی توجیهی ندارد و مردم باید اخلاق را ملاک قرار داده و در این قضیه بازبینی کنند.

او از زنان و مادران به دلیل تلاش‌هایی که در شرایط شیوع کرونا از خود نشان داده‌اند، تقدیر کرد و گفت که بر همه واجب است که از آن‌ها تقدیر و تشکر کنند.