پیش‌بینی درباره افزایش نرخ بیکاری

دولت آمریکا روز جمعه اعلام کرد در بحبوحه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی در این کشور نرخ بیکاری به شدت افزایش یافته است. در همین حال، استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا از احتمال وخیم‌تر شدن این شرایط و افزایش نرخ بیکاری و احتمال رسیدن نرخ بیکاری به ۲۵ درصد در این کشور خبر داد.

اخبار بین الملل-او گفت: «آمار منتشر شده احتمالا به جای آنکه بهبود یابد، وخیم‌تر هم خواهد شد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا نرخ ۲۵ درصدی بیکاری، آمریکا را در مسیر رکود بزرگ اقتصادی جدیدی قرار می‌دهد، گفت: احتمال دارد ما شاهد چنین چیزی باشیم. اما اجازه دهید بر روی این موضوع تأکید کنم که بر خلاف دوران رکود بزرگ، که ما شاهد مسائل اقتصادی بودیم، اکنون ما اقتصاد را تعطیل کرده ایم؛ بنابراین جای تعجب ندارد اگر که ما اقتصاد را تعطیل کنیم و نیمی از نیروی کار نتوانند بر سر کار خود حاضر شوند. به همین دلیل ما به شدت بر روی بازسازی اقتصاد و بازگشت به مسیر اصلی متمرکز شده ایم.

وی ادامه داد: این روند تقصیر کسب و کار‌های آمریکایی نیست. این تقصیر کارگران آمریکایی نیست. این اتفاق در نتیجه شیوع یک ویروس رخ داده است و به همین دلیل رئیس جمهور و من مصمم به در پیش گرفتن بزرگترین برنامه اقتصادی هستیم تا بتوانیم به کارگران آمریکایی برای عبور از این شرایط کمک کنیم. از این رو حق با شماست. آمار گزارش شده احتمالا به جای آنکه بهبود یابد، بدتر خواهد شد و به همین دلیل ما بر روی بازسازی اقتصاد خود متمرکز شده ایم. ما در سه ماهه سوم شاهد آمار بهتری خواهیم بود. در سه ماهه چهارم هم آمار به مراتب بهتر خواهد شد و سال آینده یک سال بزرگ برای ما خواهد بود.

منوچین در ادامه اعلام کرد کاخ سفید مذاکراتی را برای اتخاذ اقدامات مالی بیشتر به منظور کاهش مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس آغاز کرده است. با این حال، طبق گفته منوچین دولت فدرال نمی‌خواهد به ایالت‌هایی که مدیریت ضعیف برای کنترل کرونا داشته اند، کمک کند.

او همچنین از تلاش کاخ سفید برای کاهش مالیات حقوق و دستمزد خبر داد.

وزارت کار آمریکا روز جمعه اعلام کرد در رخدادی بی سابقه ۲۰.۵ آمریکایی شغل خود را در مدت همه گیری ویروس کرونا از دست داده اند. آمارهای وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد که نرخ بیکاری این کشور طی ماه آوریل رکوردی تاریخی را ثبت کرده است.

این اطلاعات نشان می‌دهد که نرخ بیکاری آمریکا در ماه آوریل به ۱۴/۷ درصد رسیده است که بیشترین رقم از سال ۱۹۳۹ به شمار می‌رود. از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا، شرکت‌ها و کارخانه‌های متعددی در آمریکا از ادامه فعالیت باز ماندند.

ویروس کرونا تا کنون نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را در آمریکا مبتلا کرده است که از این تعداد بیش از ۸۰ هزار نفر جان باخته اند.