جولان مزدوران حفتر در شهرهای لیبی

شبکه تلویزیونی لیبی صحنه‌هایی از جولان شبه نظامیان سودانی موسوم به « جنجوید » در محله‌های مسکونی منطقه «الجفره» لیبی را نشان داد.

اخبار بین الملل-«فبرایر»(فوریه) لیبی یک ویدئو کلیپ را منتشر کرد که نشان می‌دهد عناصر جنجوید سلاح به دوش در محله های مسکونی و در میان غیرنظامیان نزدیک به پایگاه هوایی الجفره در مرکز لیبی(جنوب شرق طرابلس) جولان می‌دهند.

با وجود اینکه گزارش‌های سازمان ملل به حضور مزدوران سودانی در لیبی اشاره دارد که از سوی شرکت امنیتی «بلک شید» در امارات فریب خورده و به جنگ لیبی اعزام شدند، اما حامیان تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی همچنان حضور این شبه نظامیان سودانی را در لیبی انکار می‌کنند. 

شبه نظامیان جنجوید در قالب نیروی واکنش سریع سودان به فرماندهی  «محمد حمدان دقلو» معروف به حمیدتی معاون رئیس شورای نظامی سودان از حمایت امارات و عربستان برخوردار هستند. این نیروها پیش‌تر هم در ارتکاب جنایت علیه بشریت در دارفور دست داشتند و عمر البشیر، رئیس جمهور سابق سودان به دلیل جنایات آنها در زمان قدرت وی تحت تعقیب بین المللی است.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر القذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی به نخست وزیری «عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان آن که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن‌ها برخوردار است.

این کشور از یک سال پیش به صحنه درگیری بین نیروهای شرق به فرماندهی خلیفه حفتر و نیروهای دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج» در طرابلس (غرب) تبدیل شده است، حفتر از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی امارات و مصر برخوردار است و نیروهای السراج نیز از حمایت‌های قطر و ترکیه برخودارند.