حمایت سازمان ملل از الکاظمی

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور عراق روز سه‌شنبه در دیدار با «مصطفی الکاظمی» نخست‌ وزیر این کشور گفت: سازمان ملل از دولت جدید عراق حمایت می‌کند.

اخبار بین الملل-«جنین هنیس پلاسخارت» در این دیدار ضمن تبریک به الکاظمی به خاطر تشکیل دولت جدید عراق، بر همکاری سازمان ملل با دولت جدید تأکید کرد.

از سوی دیگر، نخست وزیر عراق نیز از همکاری سازمان ملل متحد در زمینه های مختلف استقبال کرد و بر لزوم تقویت این روابط به ویژه در خصوص فرایند برگزاری انتخابات و مبارزه با کرونا تأکید کرد.

پلاسخارت پیش‌تر نیز در اظهاراتی کوتاه در جلسه شورای امنیت، گفته بود: آغاز دولت مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق که اخیراً از پارلمان رأی اعتماد گرفت، مثبت بوده اما تغییر در عراق نیازمند زمان است.

وی افزود: باید از دولت جدید به ریاست مصطفی الکاظمی حمایت کرد. الکاظمی اهداف قابل توجهی دارد و برای تبدیل آن به اقدامات فوری باید از آن حمایت کرد.

پنجشنبه گذشته نخست وزیر جدید عراق در آیین رسمی که در کاخ نخست وزیری بغداد برگزار شد، وظایف و مسوولیت دولتی را از سلف خود «عادل عبدالمهدی» بر عهده گرفت.

الکاظمی در این آیین گفت: ما سوگند خورده ایم تا از کشور محافظت کنیم؛ به شهروندان اطمینان دهیم و برای آنها پیام بفرستیم که این دولت برای تأمین نیازهای زندگی مناسب و معقول، کوشش خواهد کرد.

دولت الکاظمی ساعاتی پس از کسب رأی اعتماد پارلمان، با استقبال گسترده بین المللی رو به رو شد.

از مجموع ۲۳ وزیر، پارلمان عراق در نشست خود به ۱۵ وزیر رأی اعتماد داد، پنج وزیر رد شدند و تکلیف سه وزارتخانه مهم دارایی، نفت و وزارت امور خارجه به زمان دیگر موکول شد.