قطعنامه‌ سنای آمریکا برای تحریم چین

یک سناتور ارشد حزب جمهوری‌خواه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را پیشنهاد کرد که به دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا، اختیار می‌دهد در صورتی که چین نتواند روایت کاملی از رخداد‌های مرتبط با شیوع کرونا ارائه کند تحریم‌های گسترده‌ای را علیه آن اعمال کند.

اخبار بین الملل-«لیندسی گراهام»، که یکی از متحدان نزدیک  رئیس جمهور آمریکاست، گفت: متقاعد شده است که اگر «فریبکاری» حزب حاکم چین نبود این ویروس اکنون در آمریکا وجود نداشت.

او گفت: چین اجازه نمی‌دهد محققان درباره آغاز بروز این ویروس بررسی کنند.

این سناتور در بیانیه‌ای افزود:  فکر می‌کنم که چین هرگز با یک تحقیقات جدی همکاری نمی‌کند مگر این که وادار به این کار شود.

گراهام گفت: این قطعنامه موسوم به «قانون بازخواست کووید-۱۹» رئیس جمهور آمریکا را ملزم می‌کند که در عرض ۶۰ روز تاییدیه‌ای به کنگره آمریکا بفرستد مبنی بر آن که چین «روایت کاملی را به هر تیم تحقیقاتی کووید ۱۹ که از سوی آمریکا، متحدان آمریکا یا هر نهاد وابسته سازمان ملل نظیر سازمان جهانی بهداشت ارائه کرده است.»

این قطعنامه همچنین مستلزم این تایید است که چین هرگونه بازاری را که ممکن است افراد را در معرض مخاطرات بهداشتی قرار دهد تعطیل و معترضان در هنگ‌کنگ را که در اعتراضات بعد از شیوع کرونا بازداشت شدند، آزاد می‌کند.

این قطعنامه به رئیس جمهور آمریکا اختیار می‌دهد مجموعه‌ای از تحریم‌ها را نظیر مسدودسازی دارایی‌ها، ممنوعیت مسافرت و لغو روادید علیه این کشور اعمال کند. این تحریم‌ها همچنین شامل محدودیت‌هایی علیه وام‌های ارائه شده به کسب و کار‌های چینی از سوی نهاد‌های مالی آمریکا و نیز منع شرکت‌های چینی از ورود به بازار‌های سهام آمریکاست.

هشت سناتور دیگر آمریکایی نیز در تدوین این قطعنامه مشارکت دارند.

سفارت چین در واشنگتن به درخواست رویترز برای اظهارنظر در این باره پاسخی نداد.