کرونا ارتش اندونزی را به خیابان‌ها کشاند

شمار مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور اندونزی در یک روند صعودی به یک هزار و هفت نفر رسید که حاکی از آن است که ابتلا به این بیماری بار دیگر در سراسر این کشور جنوب شرق آسیا رو به افزایش گذاشته، به طوری که نیروهای ارتش قرار است برای کنترل رفت و آمدها به خیابان بیایند.

اخبار بین الملل-میزان تلفات کرونا در بین مبتلایان در استان "جاوه شرقی" و چهار استان دیگر سوماترا شمالی، بانتن، جزایر ریائو و ریائو رو به افزایش گذاشته و نرخ تلفات بین ۸.۵ درصد تا ۱۱.۸ درصد متغیر است. اما در مجموع میانگین تلفات در کل کشور اندونزی ۶.۸ درصد اعلام شده است. 

سپهبد "دانی موناردو" رئیس گروه ضربت کرونا در اندونزی روز دوشنبه اعلام کرد که به منظور وادار کردن مردم به تبعیت بیشتر از مقررات فاصله گذاری اجتماعی، نیروهای ارتش در برخی مناطق بخصوص استان جاوه شرقی مستقر خواهند شد. 

وی همچنین گفت: وزارت کارهای عمومی و دولت منطقه‌ای جاوه شرقی و گروه ضربت در حال آماده‌سازی محوطه‌های خاصی برای قرنطینه افراد در شهر "سورابایا" مرکز این استان هستند. وی با بیان اینکه ۵۳ آزمایشگاه فعال در اندونزی در حال آزمایش مبتلایان به کرونا است،  گفت: هر چه بیشتر تست بگیریم احتمال افزایش موارد تایید شده ابتلا به کرونا بیشتر خواهد شد. 

مقام‌های اندونزیایی تاکید کردند: با افزایش میزان آزمایش کرونا در اندونزی و همچنین بی‌توجهی برخی از مردم به ممنوعیت سفر در ماه رمضان برای بازگشت به شهر و دیار خود به مناسبت عید فطر، تعداد موارد تایید شده ابتلا به کرونا رو به افزایش گذاشته است. 

طبق گزارش‌های رسانه‌ای، مقام های  اندونزی روز سه شنبه شمار کل مبتلایان را ۱۴ هزار و ۷۴۹ نفر اعلام کردند که نسبت به آمار روز ۱۰ آوریل ۴۶ درصد افزایش دارد. همچنین با مرگ ۱۶ نفر در روز سه شنبه شمار کل تلفات به یک هزار و ۷ نفر رسید. 

ممنوعیت مسافرتی در اندونزی از روز ۲۴ آوریل (پنجم اردیبهشت) آغاز شد و افرادی که ممنوعیت را نقض کنند تا ۱۰۰ میلیون روپیه (۹ هزار و ۵۰۰ دلار) جریمه و تا یک سال زندان می‌شوند. این ممنوعیت با هدف جلوگیری از گسترش ویروس کرونا از شهر جاکارتا مرکز شیوع و سایر مناطق با ریسک بالا به سایر مناطق این کشور شبه جزیره‌ای وسیع با حدود ۲۷۰ میلیون نفر جمعیت برقرار شده است. 

این ویروس به طور خاص با شدت زیادی در جاوه شرقی تلفات به جا گذاشته است، به طوری که تلفات کرونا در میان مبتلایان در مدت ۱۰ روز از ۳۰ آوریل تا ۱۰ می‌ ۵۰ درصد افزایش یافت. در همین مدت تلفات در بین موارد مشکوک – کسانی که علائم کرونا داشتند، اما آزمایش نشده بودند – نیز با ۴۰ درصد افزایش به ۳۸۸ نفر رسید. در همین حال "جوکو ویدودو" رئیس جمهوری اندونزی تاکید کرد که اقدامات بیشتری برای افزایش تست کرونا باید انجام شود. 

براساس این گزارش، در حالی که تعداد موارد مثبت کرونا با تست‌های بیشتر افزایش یافته، اما در عین حال آمار بیماران بهبود یافته نیز بیشتر شده است.شمار بهبود یافتگان تا روز دوشنبه هفته جاری به ۲ هزار و ۸۸۱ نفر رسید که نسبت به ۳۰ آوریل تقریبا دو برابر شده است.