شکایت یمن از عربستان به سازمان بین‌المللی مهاجرت

صنعا از ریاض به دلیل انتقال اجباری و غیرقانونی مهاجران آفریقایی به داخل یمن توسط عربستان به سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) شکایت کرد.

اخبار بین الملل-این شکایت روز گذشته در جریان دیدار "هشام شرف عبدالله" وزیر امور خارجه یمن با "کریستا روتنستینر" نماینده سازمان بین‌المللی مهاجرت در این کشور تسلیم نماینده سازمان بین‌المللی مهاجرت شد.  

بر اساس این گزارش، در این دیدار درباره وظایف و عملکرد سازمان بین‌المللی مهاجرت در یمن تبادل نظر شد و افزایش مهاجرت‌های غیرقانونی به این کشور و پیامدهای جدی آن با توجه به گسترش ویروس کرونا مورد بررسی قرار گرفت.  

در این دیدار همچنین بر نقش سازمان بین‌المللی مهاجرت برای حمایت از مراکز قرنطینه در یمن و تلاش‌های مؤثر برای بازگشت مهاجرانی که بصورت غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند، تاکید شد. 

در این دیدار، نامه مقامات یمن به "آنتونیو ویتورینو" رئیس سازمان بین‌المللی مهاجرت در خصوص راندن مهاجران آفریقایی از داخل خاک عربستان به مرزهای یمن و انتقال اجباری آن‌ها به داخل استان‌های این کشور توسط رژیم سعودی در شرایطی که استان‌های یمن با خطر بحران شیوع ویروس کرنا مواجه است، تسلیم نماینده این سازمان شد.  

وزیر امور خارجه یمن بار دیگر بر قدرت دولت نجات ملی برای انجام پشتیبانی و تامین امکانات لازم برای موفقیت نمایندگی سازمان بین‌المللی مهاجرت در انجام ماموریت‌های خود در این کشور تاکید کرد. 

"کریستا روتنستینر " نماینده سازمان بین‌المللی مهاجرت در یمن نیز با تاکید بر اینکه این سازمان علاقه‌مند است در جهت منافع مردم این کشور گام بردارد و در این راستا تلاش خواهد کرد، خواستار فراهم آوردن امکانات بیشتر برای این نمایندگی و تسهیل در رفت و آمد کارمندان آن بین استان‌های یمن شد.  

«جنبش انصارالله» روز گذشته اعلام کرد که زمینه بازگشت یک هزار و ۴۰۰ مهاجر آفریقایی که از سوی دولت عربستان به یمن رانده شده‌اند را از طریق بندر الحدیده به کشورشان فراهم کرده است.

پایگاه اطلاع رسانی ۲۶ سپتامبر دیروز نوشت که مقامات محلی و نیروهای امنیتی یمن فعالیت‌های خود را برای دستگیری مهاجران آفریقایی که از عربستان رانده شده‌اند، به عنوان بخشی از اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تشدید کرده‌اند. 

این نشریه با اشاره به اینکه ورود مهاجران آفریقایی به یمن با هدف آسیب‌ رساندن به مردم و انتشار ویروس کرونا در این کشور توسط عربستان انجام شده است، این اقدام سعودی‌ها را مغایر با ارزش‌های انسانی و اسلامی دانسته و از سازمان‌های بین‌المللی امدادگر و سازمان بین‌المللی مهاجرت خواست تا بر اساس وظایف خود با انجام مداخلات فوری به مقامات محلی برای ایجاد مراکز قرنطینه و تامین مواد غذایی و تجهیزات و همچنین سازماندهی مهاجران جهت اعزام به کشورهایشان کمک کنند. 

در همین حال "محمد عبدالسلام" سخنگوی و رئیس هیات جنبش انصارالله در مذاکرات صلح یمن در توئیتی، مسئولیت ورود مهاجران آفریقایی به یمن را متوجه عربستان دانست و نوشت: ریاض با راندن مهاجران آفریقایی در شرایط بسیار بد شیوع ویروس کرونا قصد دارد از مسئولیت خود در قبال آن‌ها رهایی یابد.  

وی افزود: دشمن متجاوز (عربستان) قصد دارد با محاصره و از بین بردن سلامتی، رنج و درد مردم یمن را افزایش دهد. 

سخنگوی و رئیس هیات انصارالله در مذاکرات صلح یمن ادامه داد: مقامات عربستان که به فروپاشی اخلاقی و ریاضت اقتصادی رسیده‌اند، قصد دارند مهاجران را تبعید کنند، در حالی که آن‌ها را باید مستقیماً به کشورهای خود بازگرداند. 

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی ۲۶ سپتامبر، عربستان طی چند روز گذشته بیش از ۸۰۰ سومالیایی را به مرزهای استان الجوف یمن تبعید و انتقال داده است. 

ائتلاف عربی- آمریکایی به سرکردگی عربستان از ۲۶ مارس۲۰۱۵ (ششم فروردین ۹۴) به بهانه بازگرداندن منصور هادی رییس جمهور فراری و مستعفی یمن به قدرت، این کشور  را هدف حمله‌های خود قرار داده‌اند. این در حالی است که پس از گذشت بیش از پنج سال از این جنگ، ائتلاف سعودی هیچ دستاوردی به غیر از کشتار یمنی ها و ویرانی این کشور کسب نکرده است.