طالبان با انکار مسئولیت حملات نمی‌تواند خود را تبرئه کند

به دنبال رد گروه طالبان مبنی بر دست‌داشتن در حملات اخیر در ولایت‌های کابل و ننگرهار، ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد که این گروه با انکار دست‌داشتن در این حملات نمی‌تواند خود را تبرئه کند.

اخبار بین الملل- «صدیق صدیقی»، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان امروز (چهارشنبه، 24 ثور) که در یک نشست خبری در کابل گفت: «ما شاهد نشر اعلامیه گروه طالبان بودیم که دست‌داشتن در حملات چند روز گذشته را انکار کردند. اما این را بدانیم که این انکارشان برای مردم افغانستان و جامعه جهانی قابل پذیریش نیست.»

صدیقی افزود: این اقدام گروه طالبان نمی‌تواند این گروه را از «جنایتی» که مرتکب شده و آسیبی را که به مردم افغانستان رسانده، برائت دهد.

به گفته‌ او، این گروه در 19 سال گذشته با فراهم‌سازی بستر مطمئن برای انجام فعالیت‌های تروریستی، مرتکب «جنایت» در افغانستان شده‌اند.

وی تأکید کرد: «با تأسف در حال حاضر و در 19 سال گذشته بیشترین جنایت در برابر مردم از سوی طالبان صورت گرفته و این گروه بزرگ‌ترین آسیب را به مردم و کشور ما رسانده است.»

سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان گفت که طالبان هم‌اکنون نیز با انجام حملات تروریستی بر ادامه جنگ و خشونت تأکید دارند.

وی افزود که این گروه به خواست مردم افغانستان مبنی بر پایان جنگ و استقرار صلح، «نه» گفته‌اند.

به گفته صدیق صدیقی، علی‌رغم امضای موافقت‌نامه صلح میان این گروه و آمریکا، طالبان تعهد جدی برای پایان جنگ و استقرار صلح در افغانستان نشان نداده است.

صدیقی اما تأکید کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان برای حفاظت جان و مال مردم و پاسداری از نظام جمهوری اسلامی افغانستان هرگز اجازه نمی‌دهند تا طالبان و سایر گروه‌های ترویستی به انجام چنین حملاتی ادامه دهند.

وی همچنین افزود که دولت افغانستان در برابر حملات اخیر طالبان در ولایت‌های کابل، ننگرهار و لغمان «هیچ وقت بی‌تفاوت» نمی‌ماند.

حکومت افغانستان این گفته‌ها را در حالی مطرح می‌کند که روز گذشته (سه‌شنبه، 23 ثور) در پی حملات خونین در ولایت‌های ننگرهار و کابل، گروه طالبان اعلام کرد که این گروه در این حملات دست ندارند. این گروه در اعلامیه‌ای، این حملات را تقبیح و آن را به گروه داعش نسبت داده بود.

طالبان همچنین اعلام کرد که داعش در افغانستان سنگر و مکان علنی ندارد و «این‌گونه حملات از سوی افراد مهم داعش در مهمان‌خانه‌های اطلاعاتی کابل و شهرهای دیگر و اداره کابل به‌گونه مشترک طراحی و عملی می‌شود.»

در دو حمله‌ای که دیروز به بیمارستانی در کابل و یک مراسم تشییع جنازه در ولایت ننگرهار صورت گرفت، دستکم 48 نفر کشته و 84 نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. اکثر کشته‌شدگان غیرنظامی هستند.

مسئولیت حمله در ولایت ننگرهار را داعش به‌عهده گرفت و مسئولیت حمله در کابل را تاکنون شخص و یا گروهی بر عهده نگرفته است.