لحظات دشوار پیش روی آل سعود

عربستان با بدترین بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کند و به نظر می‌رسد ریاضت اقتصادی این کشور باعث افول نفوذ حاکمان آل سعود خواهد شد.

اخبار بین الملل-«لحظات دشوار پیش روی آل سعود»؛ هر چه وضعیت فعلی برای پادشاهی ریاض ناخوشایند باشد برای پاکستان نیز خبر بدی است زیرا بخش اعظم ارز آوری پاکستان از عربستان است. 

در این سرمقاله آمده است: پاکستان معمولاً عربستان را اولین مقصد برای دریافت کمک مالی و قرض قرار داده اما بیم آن می‌رود که وضعیت بد مالی پیش سعودی‌ها، باعث از دست رفتن ارز آوری پاکستان و یا پول‌های واریز شده ریاض در حساب جاری اسلام آباد شود. 

دیلی تایمز نوشت: ریاض احتمالا در آینده نزدیک به اسلام‌آباد برای توصیه و مشورت (جهت غلبه بر چالش‌های معیشتی پاکستان) رجوع نخواهد کرد. البته کاهش شدید قیمت نفت در سطح جهانی و تنش عربستان با روس‌ها بر سر قیمت نفت، اقتصاد سعودی را با مشکل شدید مواجه کرده و ممکن است سرنوشت این کشور را برای همیشه تغییر دهد. 

این روزنامه انگلیسی زبان پاکستان افزود: حاکمان سعودی که به خاطر ولخرجی‌ها در زندگی لوکس شهرت دارند اکنون به شدیدترین ریاضت اقتصادی روی آورده‌اند و این کشور مالیات ارزش افزوده را سه برابر افزایش داده، یارانه ماهیانه شهروندان را قطع و تولید نفت را به پایین‌ترین سطح در ۱۸ سال گذشته آورده است. 

دیلی تایمز نوشت:ریاض اکنون وادار به استقراض حدود ۶۰ میلیارد دلار برای تامین کسری بودجه خواهد شد که از سال ۲۰۱۴ با آن مواجه می‌باشد.

در ادامه این سرمقاله آمده است: ثروت هنگفت آل سعود نه تنها نفوذ بدون رقیب سیاسی را در خاورمیانه برای این کشور به وجود آورد بلکه آل سعود را قادر به برقراری روابط قوی با قدرت‌های مهم جهان از طریق خرید تسلیحات و سرمایه گذاری در جنگ‌های منطقه‌ای نمود. در واقع این سیاست پولی به ریاض مجال ورود به امور جهانی بیشتر از ظرفیت این کشور را داد. اکنون نفوذ سعودی‌ها نیز به‌اندازه سقوط قیمت نفت در خطر افول قرار گرفته است. احتمال افزایش چشم گیر قیمت نفت در آینده نزدیک بسیار ضعیف است. این یک اتفاق بسیار بد برای پاکستان نیز هست چرا که حجم بسیاری از سپرده‌های ارزی پاکستانی‌های مقیم خارج از عربستان تامین می‌شود. 

اقتصاد تک محصولی عربستان در سه ماه گذشته به دلیل تاثیر پذیری از شیوع ویروس کرونا که موجب رکود اقتصادی در جهان شده، برای اولین بار با بحران مواجه شده، بحرانی که به دلیل نامدیریتی آل سعود در پیگیری و ادامه جنگ یمن و همچنین حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه بر ابعاد آن افزوده است. 

یکی از پیامدهای بحران اقتصادی عربستان که در روزهای اخیر نمایان شده، اعلام توقف پرداخت هزینه معیشتی به شهروندان عربستانی و همچنین افزایش مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد، موضوعی که از سوی وزیر دارایی این کشور به صورت رسمی اعلام شد. 

ریاض در توطئه‌ای جدید و به دلیل تنش با مسکو و در اصل به منظور ضربه زدن به اقتصاد ایران از ۲۲ اسفند ماه گذشته تولید و صادرات نفت خود را روزانه یک میلیون بشکه افزایش داد و به بیش از ۱۳ میلیون بشکه در روز رساند، اقدامی که به دلیل همه گیری ویروس کرونا و رکود شدید اقتصادی در جهان و بسته شدن کارخانجات و صنایع، حماقتی محض بود، چرا که با این اقدام آل سعود، به یکباره قیمت نفت در جهان سقوط کرد و برخی بازارها قیمت صفر دلار در هر بشکه را لمس کردند و بازارهای آمریکا حتی برای هر بشکه اعلام کردند که ۳۷ دلار نیز پرداخت می‌کنند، یعنی در بازارهای آمریکا نفت به منفی ۳۷ دلار نیز رسیده بود.