واکنش کوبا به اتهام زنی آمریکا

دولت کوبا دیروز چهارشنبه اعلام کرد هاوانا، قربانی تروریسمی است که توسط آمریکا سازمان یافته، اجرا و تامین مالی می‌شود.

اخبار بین الملل- هاوانا در حالی چنین بیانیه‌ای صادر کرده است که اخیرا آمریکا، کوبا را در فهرست سیاه مقابله با تروریسم آمریکا گنجاند.

برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا با انتشار توئیتی ضمن اعلام اینکه هاوانا با اقدامات تروریستی آمریکا همکاری نمی‌کند، نوشت: «آمریکا، کوبا را به فهرست ساختگی کشور‌هایی که در روند مبارزه با تروریسم همکاری نمی‌کنند، افزوده است. اما خودش [آمریکا] از حمله تروریستی به سفارت ما در واشنگتن اجتناب نکرده و آن را محکوم نمی‌کند.»

روز سه شنبه هاوانا، سکوت مشکوک آمریکا پس از حمله مسلحانه ۳۰ آوریل به سفارت کوبا در واشنگتن را محکوم کرد.

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: وزارت خارجه به کنگره اطلاع داد که ایران، کره شمالی، سوریه، ونزوئلا و کوبا ذیل بند (۴۰A (aمندرج در قانون «کنترل صادرات سلاح» به طور کامل با تلاش‌های آمریکا در مبارزه با تروریسم در سال ۲۰۱۹ همکاری نکرده اند و در فهرست سیاه مقابله با تروریسم آمریکا قرار گرفته‌اند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، این اولین بار از سال ۲۰۱۵ است که نام کوبا به دلیل عدم همکاری کامل با آمریکا در این فهرست قرار می‌گیرد. این بیانیه فروش یا مجوز صادرات کالا‌ها و خدمات دفاعی با این کشور‌ها را ممنوع می‌کند و به جامعه بین المللی و عموم مردم آمریکا اطلاع می‌دهد که این کشور‌ها با تلاش‌های این کشور برای مبارزه با تروریسم همکاری نمی‌کنند.