طالبان و داعش در کنار یکدیگر روابط منظم و طولانی‌مدت دارند

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان در واکنش به اظهارات زلمی خلیل‌زاد، نماینده وزارت خارجه‌ آمریکا در افغانستان که اخیرا گفته بود طالبان و داعش دشمنان یک‌دیگر هستند، تاکید کرد که این دو گروه تروریستی باهم روابط منظم و طولانی‌مدت دارند.

اخبار بین الملل- جاوید فیصل، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان امروز (شنبه، ۲۷ اردیبشهت) در یک نشست خبری در کابل گفت که داعش در افغانستان در مناطقی فعالیت دارند که طالبان آن مناطق را ناامن کرده‌اند.

به گفته‌ او، طالبان و داعش شاید گاهی به‌خاطر پول و منافع مادی باهم درگیر شده باشند، اما در استراتژی دو گروه یک هدف را دنبال می‌کنند و همکاری نزدیک دارند.

فیصل همچنین از خلیل‌زاد که داعش را مسئول حملات روز سه‌شنبه هفته گذشته به بیمارستان صد تختخوابی دشت برچی کابل و مراسم تشییع جنازه در ننگرهار دانسته است، خواست در صورتی که سندی در این مورد در دست داشته باشد، آن ‌را در اختیار دولت و مردم افغانستان بگذارد.

روز سه‌شنبه (۲۳ اردیبهشت) در دو حمله مرگ‌بار مسلحانه و انتحاری در کابل و ننگرهار بیش از ۵۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۸۰ غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

حمله‌ مسلحانه در کابل به یک بیمارستان صدتختخوابی در غرب کابل و حمله‌ انتحاری در ننگرهار در یک مراسم تشییع جنازه در شهرستان کوزکنر این ولایت صورت گرفت.

زلمی خلیل‌زاد وز گذشته در رشته‌تویتی نوشت که براساس ارزیابی‌های حکومت ایالات متحده، شاخه خراسان گروه داعش مسئول حملات روزهای اخیر در کابل و ننگرهار بوده است.

مقام‌های دولت افغانستان اما همواره تأکید کرده‌اند که حملات روز سه‌شنبه هفته گذشته در کابل و ننگرهار از سوی طالبان صورت گرفته است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان اخیرا گفت: «طالبان با فراهم‌سازی بستر مطمئن برای انجام فعالیت‌های تروریستی به سایر گروه‌های تروریستی‌ نمی‌توانند از جنایت‌های اخیر در کابل و سایر ولایات افغانستان شانه خالی کنند. این گروه، به گونه‌های مختلف در پس پرده اکثریت حملات و خشونت‌ها در افغانستان قرار داشته و به آسانی نمی‌شود این گروه را تبرئه کرد.»

نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان نیز به تازگی در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که گروه طالبان به‌دلیل فشار افکار عمومی، دست‌داشتن در حمله به بیمارستان صد تختخوابی دشت برچی را انکار کرده‌اند.

«طالبان در هفته‌ سوم ماه رمضان ۷۹ غیرنظامی را کشته‌اند»

جاوید فیصل در این نشست خبری همچنین گفت که اعضای طالبان در جریان هفته سوم ماه مبارک رمضان، ۷۹ غیرنظامی را کشته و ۲۱۸ غیرنظامی دیگر را زخمی کرده‌اند.

فیصل افزود که این تعداد غیرنظامیان در مدت یاد شده در ۲۱ ولایت افغانستان از سوی طالبان کشته و زخمی شده‌اند.

به گفته‌ او، این آمار نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان در هفته سوم ماه رمضان در مقایسه با هفته‌های دوم ماه رمضان حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

پیشتر دفتر شورای امنیت افغانستان گفته بود که در جریان هفته دوم ماه رمضان ۲۵ غیرنظامی در حملات طالبان در ۱۸ ولایت این کشور کشته و ۷۴ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان در آن زمان افزوده بود که افزایش تلفات غیرنظامیان در نتیجه‌ حملات طالبان نشان می‌دهد که زندگی غیرنظامیان برای طالبان هیچ ارزشی ندارد.

سخنگوی دفتر شورای امنیت افغانستان گفت که در جریان هفته سوم ماه رمضان ۲۴۹ عضو طالبان در درگیری با نیروهای امنیتی و دفاعی کشته و ۱۳۸ عضو دیگر این گروه زخمی شده‌اند.

طالبان تا کنون در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند.