حمایت امارات  از حفتر در لیبی

یک شرکت اماراتی با تاسیس شرکتی جانبی در اردن و اختصاص ۱۸ میلیون دلار بودجه، تیم ویژه‌ای برای حمایت از شبه‌نظامیان در لیبی تشکیل داده است.

اخبار بین الملل​-این شرکت اماراتی برای ترتیب دادن حملات به کشتی‌ها در نزدیکی سواحل لیبی از سوی نیرو‌های خلیفه حفتر، ۶ بالگرد و ۲ قایق تندرو نیز خریداری کرده است.

تیم کارشناسان کمیته تحریم لیبی شورای امنیتی در این گزارش با اعلام اینکه ماه ژانویه (دی-بهمن) سال جاری یک نامه افشاگرانه مبنی بر تلاش امارات برای بی‌ثبات کردن لیبی با تشکیل تیم ویژه، دریافت کرده، نام شرکت اماراتی مجری این نقشه را نیز «Fulcrum Holding» اعلام کرده است.

طبق این گزارش، شرکت فالکروم هولدینگ با تاسیس یک شرکت در اردن از آفریقای جنوبی ۳ بالگرد مدل سوپرپوما خریداری کرده است. این شرکت اماراتی مدعی استفاده از بالگردها در تحقیقات جغرافیایی شده است.

طبق اعلام آناتولی، بالگردهای خریداری شده ابتدا به اردن و از آنجا نیز به لیبی منتقل شده‌اند. شرکت «Starlite Aviation» آفریقای جنوبی نیز در این خرید همکاری داشته است.

همچنین این شرکت اماراتی ۳ بالگرد تهاجمی مدل «اس‌ای ۳۴۱» ساخت فرانسه را نیز از گابن خریداری و به لیبی انتقال داده است.

از سوی دیگر با خریداری دو قایق مدل «ام آر سی ۱۲۵۰» از شرکت مالتی «Sovereign Charterers»، این قایق‌ها را که ظرفیت جابجایی ۲۰ تن را دارند به نیرو‌های خلیفه حفتر تحویل داده است. از این قایق‌ها برای جابجایی مزدوران نظامی وابسته به ژنرال حفتر استفاده می‌شود.

یکی از کارشناسان کمیته تحریم لیبی شورای امنیت که نخواسته نامش فاش شود، گفته است که در حدود ۲۰ تا ۲۵ مزدور نظامی غربی از سوی شرکت اماراتی برای تحویل گرفتن بالگرد و قایق‌های خریداری شده به لیبی انتقال یافته‌اند.

همچنین شبکه خبری «بلومبرگ» نیز طی گزارشی در ۱۵ می‌جاری، اعلام کرده بود که دو شرکت به نام‌های «Lancaster ۶ DMCC» و «Opus Capital Asset Limited FZE» در مناطق آزاد کشور امارات متحده عربی ثبت شده‌اند.

بر اساس گزارش این شبکه خبری، امارات ۲۰ مزدور نظامی غربی را در ماه ژوئن ۲۰۱۹ به لیبی اعزام کرده است.

آناتولی در ادامه نوشته است: مزدوران نظامی غربی تجهیزات ارسالی از سوی امارات متحده عربی را در شهر بنغازی تحویل گرفته‌اند. گفته می‌شود این تیم ویژه برای حمله و تفتیش کشتی‌ها در نزدیکی سواحل لیبی تشکیل یافته است.