درخواست 100 کشور برای تحقیق بهداشت جهانی درباره کرونا

بیش از ۱۰۰ کشور امروز (دوشنبه) در هفتادوسومین مجمع جهانی بهداشت، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را پیشنهاد داده‌ و خواستار تحقیق مستقل سازمان جهانی بهداشت در خصوص همه‌گیری ویروس «کووید۱۹» شده‌اند.

اخبار بین الملل​-کشورهایی مختلفی از جمله استرالیا، هند، نیوزیلند، روسیه و بریتانیا از این پیشنهاد حمایت کرده‌اند. اتحادیه اروپا و اعضای آن هم جزو حامیان این حرکت هستند اما نام آمریکا در میان امضاکنندگان دیده نمی‌شود.

از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان، آمریکا انگشت اتهام را به سمت چین گرفته و این کشور را به پنهان‌کاری و ارائه نادرست اطلاعات درباره این بیماری متهم کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین سازمان جهانی بهداشت را به داشتن گرایش به سمت چین متهم کرده و چندی پیش در بحبوحه بحران جهانی این بیماری، اعلام کرد حمایت مالی کشورش از این سازمان را تعلیق کرده است. اقدامی که انتقادهای زیادی را در سراسر جهان متوجه خود کرد. اتهامات آمریکا علیه چین در حالی است که این کشور تاکنون مدرکی در اثبات آن ارائه نکرده و چین نیز همواره آنها را رد کرده است.

هفته گذشته چین سیاستمداران آمریکایی را دروغگو خواند و اعلام کرد آن‌ها با اتهام‌زنی به دنبال منحرف کردن توجهات از عملکرد نامناسب خود در مقابله با همه‌گیری کرونا هستند.

طبق گزارش دانشگاه «جانز هاپکینز»، در ۲۴ ساعت گذشته با مرگ ۸۰۸ مورد جدید، مجموع قربانیان این ویروس در ایالات متحده آمریکا به ۸۹ هزار و ۵۶۲ نفر رسید. این آمار و ارقام همچنان حاکی از آن است که در بازه زمانی مذکور، ابتلای ۱۸ هزار و ۹۳۷ مورد جدید به این بیماری مورد تأیید قرار گرفت تا مجموع مبتلایان در ایالات متحده آمریکا به یک میلیون و ۴۸۶ هزار و ۷۵۷ نفر برسد.

طبق آمار و ارقام منتشر شده، تاکنون حداقل چهار میلیون و ۸۰۱ هزار و ۸۷۵ نفر از مردم جهان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند که از آن میان ۳۱۶ هزار و ۶۷۱ نفر جان خود را از دست دادند و یک میلیون و ۸۵۸ هزار و ۱۷۰ نفر بهبودی پیدا کرده‌اند. آمریکا همچنان در صدر کشور جهان با بیشترین آمار و ارقام مبتلایان و فوتی‌های کرونا قرار دارد.