صدور مجوز داروی «رمدیسیور» برای درمان کرونا

اتحادیه اروپا در شرایط فقدان دارویی موثر برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا ، بزودی مجوز اولیه استفاده از «رمدسیور» را که ساخت یک شرکت آمریکایی است، صادر می‌کند.

اخبار بین الملل​-« گیدو راسی » رئیس آژانس داروی اتحادیه اروپا (EMA) امروز (دوشنبه ۲۹ اردیبهشت) گفت: مجوز اولیه استفاده از داروی رمدسیور ساخت شرکت داروسازیی «گیلیاد ساینسز» آمریکا در روزهای آینده صادر می‌شود.

آژانس داروی اتحادیه اروپا تاکنون توصیه کرده از این دارو درباره بیماران بدحال و در شرایطی که داروی جایگزینی وجود ندارد، استفاده شود. این دستور استفاده از دارو حتی پیش از صدور مجوز کامل آن را امکان‌پذیر می‌کند.

این مقام اتحادیه اروپا در جلسه پارلمان اروپا در بروکسل گفت: به غیر از داروی رمدسیور، درمان‌های دیگر کووید-۱۹ که ممکن است بسرعت در اختیار قرار گیرند براساس پادتن‌هایی است که می‌تواند به «بی‌اثر کردن» ویروس جدید (سارس-کوو۲) کمک کند که سبب بیماری کووید-۱۹ می‌شود.

پیشتر سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده از داروی رمدسیویر را برای درمان کرونا در بیماران به شدت بدحال صادر کرده بود.

این سازمان اعلام کرده که این دارو برای بیماران با وضعیت وخیم و سطح اکسیژن خون پایین و یا کسانی که در حال استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی‌اند، مجاز است.

سازمان غذا و داوری آمریکا در حالی مجوز تجویز داروی رمدسیویر را صادر کرد که پیشتر فقط برای استفاده تحقیقاتی و آنچه کاربرد شفقت‌آمیز برای بیماران لاعلاج خوانده می‌شود، مجاز شمرده می‌شد.

همچنین پیشتر «آنتونی فائوچی» رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و عضو گروه ویژه مبارزه با کرونا در کاخ سفید گفته بود، این دارو تاثیر مثبت چشم‌گیری در کاهش زمان بهبودی از کرونا دارد.

به نوشته ان‌بی‌سی، مطالعه نشان می‌دهد بیماران بستری شده‌ای که رمدسیویر دریافت کرده‌اند به طور متوسط در ۱۱ روز از بیمارستان مرخص شده‌اند، آن هم در حالی که زمان برای بیمارانی که مُسّکن مصرف می‌کنند، ۱۵ روز است.