بحران غذایی در یمن

سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) روز دوشنبه درباره گسترش ویروس کرونا در یمن هشدار داد و اعلام کرد که این کشور در معرض وقوع بحران غذایی فاجعه‌بار قرار دارد.

اخبار بین الملل​-عبدالسلام ولد احمد معاون مدیرکل سازمان فائو در گزارشی اعلام کرد: نظام بهداشتی یمن فشارهای زیادی را متحمل شده است و در حال حاضر نیز اگر ویروس کووید ۱۹  همچنان ادامه پیدا کند،‌ نابود خواهد شد. علاوه بر آنکه این بیماری،‌ حمل‌ونقل افراد و کالاها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

طبق اعلام این سازمان،‌ یمن شاهد بزرگترین فاجعه انسانی در جهان است به طوری که حدود ۸۰درصد از جمعیت آن محتاج کمک‌های ارسالی هستند و میلیون‌ها نفر در معرض قحطی قرار دارند.

معاون مدیرکل سازمان فائو افزود:‌ اگر همه سناریورهای اسفبار در یمن به وقوع بپیوندند اوضاع فاجعه‌باری در این کشور روی می‌دهد اما امیدواریم این اتفاق نیفتد و سازمان ملل برای عدم وقوع این حادثه تلاش می‌کند. 

احمد گفت، قرنطینه عمومی برای جلوگیری از گسترش ویروس،  زنجیره امدادرسانی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد که غذای شمار زیادی از مردم یمن را تامین می‌کند.

سازمان فاو بدون اشاره به جنگ تحمیلی ائتلاف سعودی بر یمن،‌  اعلام کرد که یمن همچنین از کاهش حواله‌های مالی کارگران یمنی که در کشورهای حوزه خلیج فارس کار می‌کنند متضرر خواهد شد.

احمد تاکید کرد: بدون تحقق صلح ما با مشکلات جدی در تامین مواد غذایی در یمن روبه‌رو خواهیم بود.

بر اثر تجاوز ائتلاف عربستان به یمن، تاکنون هزاران یمنی کشته شده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

یمن به دلیل تحمیل جنگ ۵ ساله از سوی ائتلاف سعودی علیه یمن و در نتیجه آن بسته شدن نیمی از مراکز پزشکی این کشور از وخامت شدید اوضاع در بخش بهداشت خود رنج می برد و همین امر بسیاری از مردم را در معرض بیماری های واگیردار و میکروبی قرار داده است.

طبق اعلام منابع یمنی تاکنون ۱۲۲ نفر در این کشور به کرونا مبتلا شدند که ۱۸ نفر جان خود را از دست دادند.