ترس آمریکا از روابط چین و اسرائیل

نزدیکی چین و رژیم صهیونیستی سبب بروز نگرانی‌هایی در آمریکا شده و به همین بهانه واشنگتن با طرح برخی اتهام‌ها، در تکاپوی تحت شعاع قرار دادن روابط متحد دیرینه خود با پکن است.

اخبار بین الملل​-نشریه آمریکایی هیل در نوشتاری به روابط میان چین و رژیم صهیونیستی اشاره و این امر را خطری برای روابط دو متحد قدیمی [ اسرائیل و آمریکا] دانست و افزود: نزدیکی میان چین و اسرائیل، روابط میان واشنگتن و تل‌آویو را به خطر انداخته به ویژه آنکه با گسترش کرونا ، خصومت میان آمریکا و چین وارد مرحله تازه‌ای شده است. این اتحاد تاریخی تنگاتنگ، این هفته با سفر «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به اورشلیم بیشتر مورد توجه قرار گرفت.  

در ادامه گزارش آمده است: در حالی که ایالات متحده مدت‌هاست نسبت به روابط اسرائیل با پکن ابراز نگرانی می‌کند، مقام‌های اسرائیلی اعلام کرده‌اند که حاضر به پاپس کشیدن از روابط با چین نیستند. هرچند پمپئو نیز در سفر به چین از فرصت موجود برای برجسته کردن خطر تجارت با حزب کمونیست استفاده کرد. 

پمپئو روز پنجشنبه گذشته(۲۵ اردیبهشت) در گفت‌وگو با یک کانال خبری اسرائیلی گفت: ما نمی‌خواهیم حزب کمونیست چین به زیرساخت‌های اسرائیلی، سیستم‌های ارتباطی این کشور و هر چیزی که شهروندان آن را در معرض خطر قرار می‌دهد، دسترسی داشته باشد. به ویژه آنکه این روابط، توانایی آمریکا برای همکاری در کنار اسرائیل در پروژه‌های مهم را هم در معرض خطر قرار می‌دهد. 

مقام‌های چینی در واکنش، پمپئو را متهم کردند که بدون ارائه مدارک، زنگ خطر امنیتی را به صدا درآورده است.

پکن ضمن پوچ خواندن اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا، ابراز امیدواری کرد که اسرائیل این «ویروس سیاسی» را شکست دهد. اما روابط پکن و اورشلیم دیروز(یکشنبه ۲۸ اردیبهشت) هنگامی که جسد بی‌جان سفیر چین در اسرائیل در شهر هرتزیا در شمال تل‌آویو پیدا شد، مورد توجه بسیاری قرار گرفت. هرچند که گفته می‌شود مرگ سفیر بر اثر حمله قلبی بوده، اما چین تیمی را برای بررسی علت مرگ و بازگرداندن جسد به اسرائیل گسیل کرده است. 

در ادامه گزارش هیل آمده است: دیدار کوتاه پمپئو از اسرائیل با پیروزی دیپلماتیکی برای ایالات متحده همراه شد. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر در پاسخ به نگرانی‌های ایالات متحده، از تاخیر قرارداد ۱.۵ میلیارد دلاری کارخانه آب‌شیرین کنی با هاچیسون Hutchison مستقر در هنگ‌کنگ خبر داد. 

 «رام بن باراک» عضو حزب سیاسی «یش عتید» اسرائیل و معاون پیشین موساد (سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی) در گفت‌وگو با روزنامه فایننشیال تایمز، این تصمیم نتانیاهو را عاقلانه توصیف کرد و گفت: ما امروز باید تصمیم بگیریم تا مطمئن شویم فردا بین آمریکایی‌ها و چینی‌ها گیر نیفتاده‌ایم و خود را به این دلیل که چرا در چنین موقعیت احمقانه‌ای قرار گرفته‌ایم، سرزنش نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: ما هیچ مشکلی با چین و یا هاچیسون نداریم؛ اما اگر آمریکا به عنوان بهترین متحد ما، در مورد این پروژه نگرانی دارد، باید آن را دوباره بررسی کرده و همه اطلاعات لازم را برای آن‌ها فراهم کنیم تا نگرانی‌ها برطرف شود. 

براساس این گزارش، به نظر می‌رسد تصمیم سریع اسرائیل برای به تعویق انداختن قرارداد با شرکت چینی، نمونه‌ای از چگونگی تغییر شرایط ناشی از نگرانی‌های ایالات متحده در مورد پکن است؛ به ویژه آنکه واشنگتن در پی آن است چین مسئولیت گسترش جهانی ویروس کرونا را بپذیرد. 

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا پس از سفر پمپئو به اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: وزیر امور خارجه ایالات متحده با افرادی که با چین رابطه یا تجارت دارند، مشکلی ندارد؛ اما فکر می‌کنم بیماری کووید-۱۹ نوعی خطرات تعامل با کشورهایی که شفاف نیستند را برجسته می‌کند. 

پمپئو چهارشنبه گذشته در اظهارات خود در کنار نتانیاهو، به غیرقابل اعتماد بودن چین در میانه وضعیت گسترش ویروس کرونا نیز اشاره کرد.

وی به نتانیاهو گفت: «شما شریک بزرگی هستید. برخلاف برخی از کشورهای دیگر، اطلاعات را مخفی نمی‌کنید و آن‌ها را به اشتراک می‌گذارید.»

اسرائیل پیشتر در پاسخ به خواسته‌های آمریکا، هرگونه توافق با چین در رابطه با ارتش کشورش را ممنوع اعلام و همچنین فعالیت شرکت مخابرات چینی هوآوی را از اجرای شبکه ۵جی(5G) در خاک خود منع کرده بود. اما همچنان چین را یک شریک اقتصادی راهبردی در حال سرمایه‌گذاری در صنعت فناوری پیشرفته و پروژه‌های زیربنایی خود می‌داند. 

هیل در این گزارش به نقل از رویترز نوشت: چینی‌ها به نوبه خود سرمایه‌گذاری را افزایش داده و میان سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۸ در بخش‌های بهداشت و زیست پزشکی اسرائیل یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. جروزالم پست نیز در این رابطه اعلام کرده که چینی‌ها فقط نزدیک به ۳۲۵ میلیون دلار در بخش فناوری‌های پیشرفته اسرائیل سرمایه‌گذاری کرده‌اند. 

«جاناتان شنزر» یکی از اعضای ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها درخصوص روابط پکن و تل‌آویو می‌گوید، ما سال‌هاست به اسرائیل تاکید کرده‌ایم که داشتن روابط غیرنظامی با دیگر کشورها مشکلی ندارد. این اتاق فکر همچنین بحث‌ها و راه‌حل‌های بسیاری برای ارائه گزینه‌های دیگر به متحدان آمریکا برای رهایی از اتکا به چین و مناطقی که از نظر واشنگتن تهدیدی برای امنیت ملی حساب می‌شود، ارائه داده است؛ اما سرمایه‌گذاری‌های چین در زیرساخت‌های اسرائیل، از تلاش این کشور برای گسترش نفوذ و برتری جهانی خبر می‌دهد. 

 «ایلان گلدنبرگ» از اعضای اندیشکده «نیو امریکن سکیوریتی» نیز بر این باور است: از آنجا که زنگ‌های هشدار در واشنگتن در مورد چین خاموش شده‌اند، اکنون ایجاد تنش [میان اسرائیل و آمریکا] آغاز شده است. 

وی افزود: هرچند در نهایت ممکن است اسرائیلی‌ها به خواست واشنگتن توجه کرده و برخی توافق‌هایشان را با چین به تاخیر اندازند؛ اما اسرائیل این امر را آزاردهنده تلقی کرده و ممکن است احساس کنند که ما قصد دیکته کردن امور را به آن‌ها داشته و می‌خواهیم فرصت‌های اقتصادی موجود را نابود کنیم. 

گلدنبرگ و شنزر هر دو بر این عقیده‌اند که ایالات متحده می‌تواند تلاش بیشتری برای گفت‌وگو با اسرائیلی‌ها انجام دهد تا تهدید روابط با چین را مشخص کند. از نقطه نظر گلدنبرگ، این نوع گفت‌وگو شبیه به توافق تسلیحاتی ایالات متحده با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: ما دوست داریم به کشورهای حوزه خلیج فارس سلاح بفروشیم زیرا این امر برای صنعت دفاعی و منافع گسترده ما خوب است اما چنین قراردادهایی سبب هراس اسرائیلی‌ها شده بود. اما در نهایت توانستیم در این مسیر، توازن را برقرار کنیم. حال باید همین الگو در روابط چین و اسرائیل اعمال شود.  

 اما به احتمال زیاد چنین گفت‌وگویی می‌تواند دشوارتر از تصورهای موجود باشد به ویژه آنکه دولت ترامپ از پکن بر سر گسترش کووید-۱۹ خشمگین است. 

شنزر خاطرنشان کرد: کرونا بحث‌هایی را در داخل اسرائیل برسر آینده روابط با چین به راه انداخته است. اورشلیم مانند سایر نقاط جهان، در پی مهار این ویروس بوده و بر سر آنکه پکن مسئولیت وضعیت کنونی را برعهده بگیرد، دست‌وپنجه نرم می‌کند. 

وی یادآوری کرد: بحران کووید-۱۹ بحث‌های بیشتری را در اسرائیل در صوص قابل اعتماد بودن پکن به عنوان یک شریک ایجاد کرده زیرا چین تجارت را بر بهداشت عمومی ارجح دانسته و همین دلیل نگرانی است. 

تاکنون بیش از ۱۶ هزار و ۶۰۰ مورد ابتلا به کورنا در سرزمین اشغالی شناسایی شده که بیش از ۲۷۰ نفر از آنها جان‌باخته‌اند.