اقتصاد نزولی آمریکا در بحران کرونا

دفتر بودجه کنگره اعلام کرد بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا که بر اثر پیامد‌های ناشی از شیوع کرونا با مشکل مواجه شده است، تا پایان سال زمان خواهد برد، زیرا از میزان سرمایه گذاری‌ها کاسته شده است و بازار کار شدیدترین بحران را از دهه ۱۹۳۰ تجربه می‌کند.

اخبار بین الملل​-دفتر بودجه کنگره روز سه شنبه تاکید کرد با وجود آنکه پیش بینی می‌شود فعالیت‌های اقتصادی در ماه‌های آینده افزایش یابد، اما تولید ناخالص داخلی آمریکا نیز در سه ماه چهارم ۲۰۲۰ احتمالا ۵.۶ درصد کمتر از مدت مشابه در سال قبل خواهد بود.

گفته می‌شود علت کاهش رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی آمریکا، سقوط اقتصادی شدید و ناگهانی کنونی است، علاوه بر آنکه انتظار می‌رود اجرای اقداماتی که برای حفظ فاصله گذاری اجتماعی اعمال می‌شود، دست کم تا یک سال دیگر ادامه یابد.

دفتر بودجه کنگره برآورد کرده است که تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماه اول سال جاری میلادی (از ژانویه تا مارس) ۱۱.۲ درصد کاهش یافته است که بیش از چهار برابر بیشتر از سقوط اقتصادی بزرگ قبلی است که در سال ۱۹۴۷ روی داد.

بنا به گزارش دفتر بودجه کنگره بیشترین کاهش رشد امسال به سرمایه گذاری در تجارت و مسکن مربوط می‌شود که در سه ماه چهارم نسبت به سال قبل به ترتیب ۱۵.۸ و ۱۳.۸ درصد کاهش خواهند داشت. میزان هزینه‌های مشتریان نیز شاهد ۴.۱ درصد کاهش خواهد بود، درحالی که خرید‌های دولت احتمالا یک درصد کاهش خواهد داشت.