هدف بعدی آمریکا، پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای خواهد بود؟

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین پیمان آسمان‌های باز را قربانی جدید سیاست‌های واشنگتن دانست.

اخبار بین الملل - اولیانوف در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: پیمان آسمان‌های باز قربانی جدید سیاست‌های آمریکا در خروج از پیمان‌های کنترل تسلیحاتی است. سناریوی آن آشناست: متهم کردن روسیه به تخلفات ادعایی و انصراف دادن (از این پیمان). امیدوارم اتهام زنی به روسیه و چین در خصوص پیمان منع جامع آزمایش هسته ای ، سی تی بی تی، به معنای آن نباشد که این (پیمان) هدف بعدی آمریکاست.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور روز جمعه به صورت رسمی خروج از معاهده آسمان‌های باز را اعلام خواهد کرد. وزارت دفاع آمریکا در این بیانیه مدعی شد: «روسیه به طور فزاینده‌ای از این پیمان برای پشتیبانی از تلاش‌های خود در راستای توجیه خصومت علیه همسایگان خود استفاده می‌کند و ممکن است که از این پیمان برای هدف قرار دادن نظامی آمریکا و متحدان استفاده کند.»

از پیمان « آسمان‌های باز » به عنوان یکی از پایه‌های ساز و کار کنترل سلاح در جهان یاد می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در حالی روز پنجشنبه از قصد کشورش برای خروج از این پیمان سخن گفت که واشنگتن سال گذشته از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد با روسیه خارج شده بود. به این ترتیب اکنون تردید‌هایی جدی در مورد تمدید دوره پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای «نیو استارت» (New START) پدید آمده است.

پیشنهاد پیمان «آسمان‌های باز» را اولین بار دوایت آیزنهاور ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در سال ۱۹۵۵ میلادی مطرح کرد. این معاهده در نهایت در سال ۱۹۹۲ به امضاء رسید و از سال ۲۰۰۲ به اجرا در آمد.