آغاز آزمایش یک واکسن کرونای دیگر روی انسان

همزمان با رقابت شرکت‌های داروسازی و کشورهای مختلف برای تولید واکسن کرونا ، شرکت نواواکس آمریکا آغاز آزمایش بالینی واکسن تولیدی خود را اعلام کرد.

اخبار بین الملل-این شرکت مستقر در ایالت مریلند آمریکا که ۱۳۰ نفر برای دریافت واکسن آن داوطلب شده‌اند، گفته است که از همین امروز آزمایش بالینی واکسن تولیدی خود را آغاز می‌کند.

واکسن این شرکت با نام NVX‑CoV۲۳۷۳ قرار است امروز برای نخستین بار در استرالیا که انجام مرحله اول آزمایش‌های بالینی آن را در دو بیمارستان به عهده گرفته، به اولین داوطلب ترزیق شود.

براساس بیانیه‌ای که نواواکس منتشر کرده، این واکسن در مراحل آزمایشگاهی سطح بالایی از آنتی‌بادی را در بدن بیمار تولید کرده که به گفته این شرکت، نتایج آن حاکی از شواهدی محکم برای ایجاد ایمنی در بدن انسان در مقابل کووید۱۹ است.

اگرچه شرکت نواواکس آغاز آزمایش بالینی را تنها در یک بیانیه اعلام و آن را به همراه نتایج مراحل آزمایشگاهی در هیچ نشریه علمی منتشر نکرده است، گفته است که پس از انجام آزمایش بالینی نتایج آن تا ماه ژوئیه (تیرماه) مشخص خواهد شد.

این شرکت همچنین پیش از مشخص شدن نتایج آزمایش بالینی این واکسن، شروع به تولید انبوه آن کرده تا در صورت مثبت بودن نتایج، در تامین نیاز بازار جهانی کمبود نداشته باشد.

نواواکس برای تولید این واکسن ۳۸۸ میلیون دلار بودجه از «ائتلاف برای ابتکارهای آمادگی در مقابل همه‌گیری» متشکل از گروهی از سازمان‌های دولتی، خصوصی و نیکوکاران است، دریافت کرده است.

یک سخنگوی شرکت نواواکس به سی‌ان‌ان گفت که این شرکت آماده است که تا پایان سال جاری میلادی ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن را برای توزیع آماده کند و این مقدار را تا پایان سال آینده میلادی (۲۰۲۱) به یک میلیارد دوز برساند.