پیوند موفقیت‌آمیز ریه به بیمار کرونایی

پزشکان دانشگاه پزشکی بیمارستان عمومی وین اولین پیوند ریه روی یک بیمار مبتلا به کرونا در اروپا را با موفقیت انجام دادند.

اخبار بین الملل-این دانشگاه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: هفته گذشته، روی فردی ۴۵ ساله که به دلیل ابتلا به کووید – ۱۹ دچار نارسایی شدید تنفسی شده بود، عمل جراحی انجام شد و تیم جراحان، ریه های اهدایی را به بیمار با موفقیت پیوند زدند.

پزشکان حال عمومی بیمار را چند روز پس از انجام این عمل جراحی، رضایت بخش توصیف کردند.

«والتر کلپتکو» رئیس تیم جراحان بیمارستان عمومی وین گفت: با توجه به شرایط اولیه و به شدت حاد بیمار، اکنون از وضعیت وی بسیار راضی هستیم.

وی افزود: با گذشت تنها چند روز از عمل جراحی، بیمار به خوبی رو به بهبودی است.

از آنجا که شانسی برای بهبود یافتن ریه های بیمار وجود نداشت، پزشکان تصمیم گرفتند ریه های وی را پیوند بزنند. ریه های فرد اهدا کننده از هلند به وین منتقل شده بود.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ مورد جدید مرگ ناشی از ابتلا به کرونا طی دو روز گذشته تائید شده است.

آمریکای شمالی و جنوبی بیشترین موارد ابتلا به کووید – ۱۹ را در سرار جهان دارا هستند.

ویروس کرونا موسوم به کووید – ۱۹ اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر ۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفند ماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

در حال حاضر، ۵ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۶۹۵  نفر در سراسر جهان به کووید – ۱۹ مبتلا شده اند. از این تعداد، ۳۴۸ هزار و ۲۵۵ نفر فوت کرده و ۲ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۵۳۳ نفر بهبود یافته اند.