تهمت بزرگ آمریکا به روسیه

مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا امروز (سه‌شنبه) مدعی شد ارتش روسیه ، چند فروند هواپیمای جنگی به لیبی اعزام کرده است.

اخبار بین الملل- فرماندهی ارتش تروریستی آمریکا در آفریقا با صدور بیانیه‌ای مدعی شد روسیه با استقرار جنگنده در لیبی، قصد دارد گروه‌های پیمانکار نظامی خصوصی را که در این کشور فعالیت کرده و به نیروهای تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی کمک می‌کنند، حمایت نماید.

به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی این مرکز، جنگنده‌های روسی احتمالا حمایت هوایی نزدیک و پوشش آتش تهاجمی به گروه پیمانکاری خصوصی «واگنر» در نبرد با دولت وفاق ملی ارائه می‌دهند. این جنگنده‌ها از پایگاه هوایی در روسیه بلند شده و بعد از انتقال به سوریه، جهت استتار تغییر رنگ پیدا کرده و سپس به لیبی منتقل شدند.

ژنرال «استفن تاونسند» فرمانده نیروهای آمریکایی در آفریقا مدعی است: «روسیه آشکارا تلاش می‌کند کفه ترازو در لیبی را به سمت خود سنگین کند... آنها با حمایت از گروه‌های مزدور مانند واگنر، در حال گسترش جای پای نظامی خود در آفریقا هستند».

 

تصویری که ارتش آمریکا از یک پایگاه در لیبی منتشر کرد

 

تاونسند با ادعای پرواز جنگنده‌های نسل چهارم ارتش روسیه به لیبی، اظهار داشت: «نه ارتش ملی لیبی و نه کمپانی‌های خصوصی نظامی توان عملیاتی کردن این جنگنده‌ها را بدون حمایت دولت [روسیه] ندارند».

فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در آفریقا با متهم کردن دولت روسیه به حمایت از گروه واگنر جهت مخفی کردن نقش مستقیم خود در بحران لیبی، ادعا کرد: «همه جهان شنید که حفتر گفت به زودی کارزار هوایی جدیدی به راه می‌اندازد. این کارزار، پرواز جنگنده‌های روسی توسط خلبان‌های مزدور روسی خواهد بود که بر سر مردم لیبی بمب می‌ریزند».

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. 

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.