کشتار سیاه‌پوستان به دست پلیس آمریکا کی پایان می‌یابد؟

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در سرمقاله‌ای با عنوان «یک مرد سیاه‌پوست غیرمسلح دیگر به دست پلیس کشته شد. این (کشتار) کی پایان می‌یابد؟» نوشت: یک روز دیگر در ایالات متحده، یک مرد سیاه‌پوست غیرمسلح دیگر در پی خشونت بی‌جا، غیرقابل دفاع و وحشیانه پلیس آمریکا جان خود را از دست داد.

اخبار بین الملل-عصر دوشنبه در شهر «مینیاپولیس»، یک افسر پلیس سفیدپوست روی گردن یک مرد سیاه‌پوست دستبند به دست که به صورت روی زمین دراز کشیده بود، با زانو نشست. مرد سیاه‌پوست که راه نفسش بسته شده بود، به سختی می‌گفت که نمی‌تواند نفس بکشد و از افسر پلیس می‌خواست او را نکشد. این مرد کمی بعد جان باخت.

مقتول که در دهه چهل زندگی خود به سر می‌برد، متهم به جعل اسناد شده بود. پلیس در توجیه رفتار خشن خود مدعی شده این فرد به دلیل مصرف نوشیدنی الکلی در حالت طبیعی نبود و در مقابل بازداشت مقاومت می‌کرد. گرچه در اثبات چنین ادعاهایی هیچ مدرکی ارائه نکرده است.

بنابر این گزارش، در ویدئویی از حادثه که توسط یکی از شاهدان در چند متری این دو مرد گرفته شده، افسر پلیس بی‌توجه به تلاش مرد سیاه‌پوست برای نفس کشیدن به نظر می‌رسد. افسر قاتل در مقابل درخواست شاهدان برای رها کردن گردن این فرد، هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. در فیلم منتشر شده، مردم به وی می‌گویند که بینی مرد سیاه‌پوست در حال خونریزی است و نمی‌تواند نفس بکشد و مقاومت کند. حتی وقتی که آمبولانس از راه می‌رسد و نبض گردن مرد را چک می‌کند، باز هم هیچ ترحمی در رفتار این افسر مشاهده نمی‌شود. سرانجام وقتی از روی گردن این فرد بلند می‌شود که به نظر می‌رسد از هوش رفته و او را بلند می‌کنند و روی برانکارد می‌گذارند.

دیروز سه‌شنبه این افسر و سه نفر دیگر از کار برکنار شدند. حالا اف‌بی‌آی در حال بررسی حادثه است. خشم و اعتراض به این خشونت در فضای مجازی فوران کرده است. سلسله وقایعی که به نوشته واشنگتن پست صحنه‌ای آشناست.

نتایج تحقیق مؤسسه «نقشه خشونت‌های پلیس» نشان می‌دهد سال گذشته پلیس آمریکا هزار و ۹۹ نفر را در این کشور به قتل رساند. سیاه‌پوستان آمریکا ۲۴ درصد افراد کشته شده را تشکیل می‌دهند که تقریباً دو برابر نسبت تعداد آن‌ها به جمعیت آمریکاست. «جیکب فری» شهردار مینیاپولیس بی‌پرده گفت «سیاه پوست بودن در آمریکا نباید دلیل صدور حکم اعدام باشد. به مدت پنج دقیقه دیدیم که افسر سفیدپوست زانوی خود را به گردن یک سیاه‌پوست فشار می‌داد.»

وی افزود این افسر پایه‌ای‌ترین اصول انسانی را زیر پا گذاشت و این مرد نباید کشته می‌شد. در بیانیه پلیس اشاره شده که این مرد پریشان‌حال بوده اما گفته نشده که این حالت وقتی بر او غلبه کرد که وزن افسر پلیس روی گردنش سنگینی می‌کرد.

واشنگتن پست عنوان بیانیه پلیس «مرگ یک مرد بر اثر حادثه پزشکی حین تعامل با پلیس» را خنده‌دار توصیف کرده است.

شش سال پیش «اریک گارنر»، جوان سیاهپوست آمریکایی بر اثر فشردگی گردن و قفسه سینه در حالی که می‌گفت «نمی‌توانم نفس بکشم» در «استَتِن آیلند» به دست پلیس آمریکا به قتل رسید. در سال‌های گذشته، «مایکل براون»، «والتر اسکات»، «تامیر رایس» و چندین سیاه‌پوست دیگر بر اثر خشونت پلیس آمریکا جان باخته‌اند.

به نوشته این روزنامه، حتی اگر این مرد به ادعای پلیس آمریکا در حالت طبیعی نبوده و در مقابل بازداشت مقاومت می‌کرده که به زودی مشخص خواهد شد زیرا افسران در محل حادثه دوربین‌هایی که به آن‌ها وصل است را روشن کرده بودند، هیچ یک از این ادعاها اتفاقی که بعداً رخ داده را توجیه نمی‌کند. هیچ نوع پروتکل پلیسی توصیه نمی‌کند که روی گردن یک فرد آنقدر زانو بزنید تا جان بدهد. این پروتکل قتل است و نه اجرای قانون.