فشارهای فزاینده آمریکا بر چین

در حالی که کرونا باعث شده است تا توان اقتصاد و سفارش های خرید چین کاهش یابد، دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بیشترین فشارها را وارد کرده است تا پکن همچنان به خریدهای خود ادامه دهد.

اخبار بین الملل-چین قول داده است که بر اساس مرحله اول توافق تجاری دو کشور که گامی برای پایان دادن به نبرد اقتصادی دو قدرت اقتصادی برتر دنیا است، ۲۰۰ میلیارد دلار کالا از آمریکا خریداری کند.

اگرچه رسما موضوعی اعلام نشده اما کرونا باعث شده است تا تصور شود چین قدرت و گنجایش کافی بازار را در این شرایط برای چنین خریدهای کلانی ندارد با این حال ترامپ تاکید می کند که چین باید طبق تعهداتش به خریدها ادامه دهد و هزینه کند در غیر این صورت این توافق میان طرفین شکست خواهد خورد.

این فشارهای فزاینده در شرایطی است که ترامپ و دیگر مقام های ارشد کاخ سفید در روزهای اخیر بارها چین را مقصر عمدی شیوع کرونا دانسته اند.

آنها بر این باورند که نه تنها چین در زمینه اطلاع رسانی درباره کرونا خوب اقدام نکرده بلکه کرونا یک ویروس ساخته آزمایشگاه در شهر ووهان واقع در مرکز چین است جایی که اولین مورد کرونا را برای دنیا اعلام کرد.

طبق فاز اول توافقنامه تجاری دو کشور، چین باید ۲۰۰ میلیارد دلار کالا و خدمات از جمله چیزی در حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار اقلام و محصولات کشاورزی از آمریکا خریداری کند.

گزارش روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست از چین حاکی است که ترامپ تهدید کرده است در صورتی که چین به تعهداتش عمل نکند این توافق اولیه را فسخ خواهد کرد.

ترامپ یک بار دیگر چین را متهم کرده و گفته است: آنها اشتباه بزرگی مرتکب شدند لاپوشانی کردند می خواستند آتش را مهار کنند ولی نتوانستند کار بدشان بود که نگذاشتند مردم کشورهای دیگر به چین بروند ولی اجازه دادند از چین به آمریکا بروند.

کارشناسان در تازه ترین اظهارات در مورد روابط چین و آمریکا می گویند ترامپ از چین دلسرد شده است و حتی دیگر توافق تجاری برایش هم زیاد مهم نیست موضوعی که می تواند بیش از پیش به تضعیف توافق تجاری بیانجامد.