۲۰ شهر آمریکا در آتش خشم مردم+تصاویر

معترضان در بیش از ۲۰ شهر آمریکا در اعتراض به کشته شدن «جورج فلوید» مرد سیاهپوستی که ۴ روز پیش قربانی خشونت نژادپرستی پلیس شهر «مینیاپولیس» ایالت مینه‌سوتا شد، به خیابان‌ها آمده‌اند.

اخبار بین الملل-طی شب گذشته تصاویری مبنی بر به آتش کشیده شدن پاسگاه اصلی پلیس در شهر مینیاپولیس منتشر شد. وضعیت در این شهر به حدی وخیم است که فرمانداری مجبور به اعلام حالت اضطراری و توسل به گارد ملی برای سرکوب موج اعتراضات شد.

اما اتخاذ تدابیر امنیتی به همین جا ختم نشده و در میناپولیس از ساعت ۲۰ شامگاه جمعه به‌وقت محلی، تا پایان روز یکشنبه مقررات منع رفت‌وآمد برقرار شده است.

با شدت گرفتن موج اعتراضات، دادستان مینیاپولیس، افسری را که با زانو به گردن جورج فلوید فشار داده و به این ترتیب موجب خفگی او شده بود را دستگیر کرد.

همچنین، «مایک فریمن» دادستان مینیاپولیس می‌گوید سه افسر پلیس که در این عملیات دست داشته‌اند نیز باید پاسخگو خواهند بود.

همزمان، در ایالت جورجیا نیز ناآرامی‌ها در اعتراض به رفتار نژادپرستانه پلیس آمریکا ادامه دارد و فرمانداری مجبور به اعلام وضعیت اضطراری شده است. معترضان خشمگین در شهر آتلانتای این ایالت، چند خودروی پلیس را به آتش کشیدند.

دامنه اعتراضات به واشنگتن هم رسیده و تظاهرکنندگان با تجمع در پارک «لافایت» که مقابل کاخ سفید قرار دارد، برای مدت کوتاهی تردد کارمندان به دفتر مرکزی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را مسدود کردند.

پلیس شهر «دیترویت» در ایالت «میشیگان» هم می‌گوید که به دنبال تیراندازی به تظاهرکنندگان، یک نفر کشته شده است. با این حال، سخنگوی پلیس دیترویت مدعی است هیچ کدام از افسران پلیس در این تیراندازی نقش نداشته اند.

شهر «هیوستن» ایالت تگزاس نیز شب گذشته، صحنه رویارویی مردم با نیروهای پلیسی شد که با گاز اشک آور به استقبال آنها رفتند. گفته می‌شود که پلیس ۲۰۰ نفر را در این شهر بازداشت کرده است.

شهرهای «لینکلن» ایالت «نبراسکا» و «فنیکس» ایالت «آریزونا» نیز صحنه درگیری مردم و نیروی پلیس بود.

در «نیویورک» نیز دست کم ۵۰ تن از معترضان به مرگ جورج فلوید بازداشت شده‌اند. این اعتراضات به زخمی شدن چند افسر پلیس از جمله شکستگی بینی و دندان آنها منتهی شد. گفته می‌شود که رانندگان اتوبوس‌های نیویورک از همکاری با پلیس برای جابجایی معترضان بازداشت شده خودداری می‌کنند.

در «پورتلند» نیز معترضان به دفتر پلیس و کلانتری شهر حمله کردند.

پلیس «لس آنجلس» آمریکا نیز هرگونه تجمع در مرکز شهر را غیرقانونی اعلام کرد و هشدار داد کسانی که این ممنوعیت را نادیده بگیرند و همچنان در منطقه حضور داشته باشند، دستگیر خواهند شد.

همزمان، آسوشیتدپرس می‌گوید که پنتاگون به ارتش اعلام کرده است شماری از یگان‌های پلیس نظامی را برای اعزام به مینیاپولیس به حال آماده باش درآورد. این نیروها بر اساس قانون ۱۸۰۷ آمریکا در مینیاپولیس مستقر خواهند شد. این قانون آخرین بار برای سرکوب شورش‌های ۱۹۹۲ لس آنجلس به کار گرفته شد.

از سوی دیگر، احزاب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا از وضعیت به وجود آمده برای گرم کردن تنور انتخابات ۲۰۲۰ استفاده می‌کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که با اظهارات نسنجیده خود مبنی بر توسل به زورِ اسلحه، به موج اعتراضات دامن زده است، روز جمعه ضمن عقب نشینی ضمنی از ادعای خود، با خانواده جورج فلوید، مرد ۴۶ ساله سیاهپوستی که قربانی نژادپرستی پلیس آمریکا شد، گفتگو کرد.

خانواده جورج فلوید از تعقیب قضائی مامور سابق پلیس استقبال و در عین حال این اقدام را «دیرهنگام» و «اولین گام در مسیر عدالت» توصیف کرده اند.

«جو بایدن» رقیب دموکرات ترامپ نیز روز جمعه با خانواده جورج فلوید تماس گرفت. وی با انتشار پیامی ویدئوی در صفحه توئیتر خود نسبت به نژادپرستی پلیس آمریکا برای گرفتن جان یک انسان غیرمسلح ابراز تأسف کرد. وی در این ویدئو ماجرای قتل اریک گارنر، مرد سیاهپوست دیگری که سال ۲۰۱۴ از سوی پلیس آمریکا به قتل رسید را یادآوری کرد و گفت: بار دیگر فریاد «نمی توانم نفس بکشم» را شنیدیم.

«الیزابت وارن» سناتور دموکرات و نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نیز در پیامی توئیتری اعلام کرد: خشونت نژادپرستانه که به کشته شدن افرادی چون «جورج فلوید»، «احمد آربری» و «برونا تیلور» منجر شده است، در آمریکا امر جدیدی نیست و آنچه که در تصاویر ویدئویی مشهود است فقط بخشی از خشونتی است که سیاه پوستان آمریکایی تجربه می‌کنند، البته برخی از آنها هم زمانی که در بازداشت پلیس هستند این خشونت را تجربه می‌کنند.

این سناتور دموکرات در پیام دیگری می‌نویسد: این تراژدی جامعه ما را چندپاره می‌کند. دعای من این است که این قساوت بتواند منجر به درک بیشتری شده و سرانجام عدالت برای همه به اجرا دربیاید. این ایده که جوامع رنگین پوست به تنهایی مسئول مقابله با نژادپرستی هستند منحرف شده و می‌تواند تبعات خطرناکی بدنبال داشته باشد. اینکه فقط بگوئیم با شما متحد هستیم کافی نیست. همه ما باید ضد نژادپرستی باشیم. سفیدپوستان آمریکایی باید از خود سوال کنند که هر روز برای از میان بردن نژادپرستی سیستماتیک چه کار کرده اند؟

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا نیز در واکنش به گسترش ناآرامی‌ها در آمریکا گفت مردم کشورش این آشوب‌ها را با بهت و وحشت دنبال می‌کنند.

وی افزود: نژاد پرستی علیه سیاهپوستان یک واقعیت است. این مسئله در آمریکا وجود دارد و در کانادا نیز هست. می‌دانیم مردم هر روز با تبعیض نظام یافته، تعصب کورکورانه و نژادپرستی بر ضد سیاهپوستان روبرو هستند.

«میشل باچله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز با محکوم کردن این اقدام پلیس آمریکا، خواستار اقدامات فوری مقامات واشنگتن برای توقف کشتار دیگر شهروندان سیاهپوست غیرمسلح شد.

این مقام سازمان ملل در ادامه گفت که افزودن نام «جورج فلوید» به فهرست دیگر قربانیان آفریقایی تبار در آمریکا بسیار تأسف بار است.