روشن نشدن تکلیف لیبی برای آنکارا هزینه دارد

«فواد اوکتای»، معاون رجب طیب اردوغان ، رئیس‌جمهور ترکیه ، در نشست مجازی شورای آتلانتیک و سازمان هریتج ترکیه گفت روشن نشدن تکلیف لیبی برای آنکارا هزینه زیادی خواهد داشت.

اخبار بین الملل- اوکتای درباره بحران لیبی گفت: «نیرو‌های غیرقانونی ژنرال خلیفه حفتر، باید دولت نخست‌وزیر فائز السراج را به رسمیت بشناسند.»

سپس معاون اردوغان به مهاجران سوریه اشاره کرد و گفت: «نزدیک به ۴ میلیون نفر به ترکیه پناهنده شده‌اند؛ روشن نشدن تکلیف در لیبی نیز برای ترکیه هزینه بسیار بالایی خواهد داشت.»

او در ادامه اضافه کرد تنها چیزی که ترکیه خواستار آن است یک همسایه باثبات می‌باشد و در مورد لیبی نیز دقیقا همین را می‌خواهد. اوکتای اعلام کرد: «ما از مشروعیت دفاع می‌کنیم. آنکارا و طرابلس در مدیترانه شرقی دارای منافع مشترک هستند از این رو ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که هیچ تهدیدی دولت مشروع لیبی را تهدید نکند.»

معاون اردوغان در ادامه تاکید کرد ترکیه در هر حالتی و پیامد آن هرچه که باشد در لیبی حضور خواهد داشت. او گفت: «اردوغان با همه دنیا در این خصوص با شفافیت رفتار کرده است و امیدواریم اتحادیه اروپا، آمریکا و دیگران از جمله روسیه این موضوع را درک کنند.»

ترکیه بار‌ها حمایت خود از دولت قانونی لیبی موسوم به دولت وفاق ملی را اعلام کرده و به حمایت نظامی از آن می‌پردازد. ترکیه در حالی دوشادوش دولت فائز السراج در برابر خلیفه حفتر می‌جنگد که صادرات تسلیحات به لیبی بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع اعلام شده است.

در مقابل کشور‌های امارات، عربستان و مصر هم به حمایت‌های مالی و تسلیحاتی به خلیفه حفتر می‌پردازند. چندی پیش هم طی حملاتی خمپاره‌ای ساختمان سفارت ترکیه آسیب دید. وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده که در صورت تعرض نیروی حفتر به مواضع ترکیه، آنکارا پاسخی جدی نشان خواهد داد و تلافی خواهد کرد.