تشدید تنش سیاسی در مالزی

منابع خبری گزارش دادند که درپی شدت یافتن اختلاف میان ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق و محی الدین یاسین نخست وزیر کنونی و رئیس جدید حزب بومی تباران متحد مالزی (برساتو)، ماهاتیر محمد که خودش روزی این حزب سیاسی را بنیاد نهاده بود، از آن اخراج شد و در واقع این امر حکایت از افزایش تنش در ساختار قدرت سیاسی این کشور جنوب شرق آسیا دارد.

اخبار بین الملل-حزب بومی تباران متحد مالزی روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که عضویت ماهاتیر محمد در این حزب خاتمه یافته است.

ظاهراً ماهاتیر رهبری نخست وزیری محی الدین یاسین را به عنوان رئیس حزب بومی تباران متحد و نخست وزیر جایگزین خود رد کرده است.

 اخراج ماهاتیر محمد از حزبی که خودش بنیانگذار آن بود پس از آن صورت گرفت که وی در 18 ماه مه (29 اردیبهشت) در یک نشست پارلمان این کشور در گروه مخالفان دولت جدید مالزی قرار گرفته به طور صریح مخالفت خود را با نخست وزیر کنونی مالزی آشکار ساخت.

ماهاتیر94 ساله، پیرترین رهبر جهان بود تا اینکه در ماه فوریه سال جاری از سمت نخست وزیری استعفا داد و اما با جانشین خود که توسط پادشاه این کشور انتخاب شده بود، به مخالفت پرداخت.

ماهاتیر در واکنش به این اقدام اعلام کرد که این اقدام حزب را به چالش خواهد کشید.

طبق بیانیه حزب بومی تباران متحد علاوه بر ماهاتیر، پسر وی و سه عضو ارشد دیگر از حزب بومی تباران متحد یا "برساتو" اخراج شدند و همه این افراد وعده دادند که این تصمیم را به چالش می کشند.

ماهاتیر و سه عضو دیگر اخراج شده نیز با صدوربیانیه ای اعلام کردند: اقدام یک جانبه رئیس جدید برساتو (محی الدین یاسین) برای اخراج ما بدون دلیل معتبر و ناشی از هراس وی از انتخابات درون حزبی و همچنین موقعیت ناامن وی به عنوان ناپایدارترین نخست وزیر در تاریخ مالزی انجام شده است.

تنش های درون حزبی سبب شد تا ماهاتیر دو ماه پیش از نخست وزیری استعفا دهد و پادشاه این کشور به رغم مخالفت های وی، عضو دیگر حزب یعنی محی الدین یاسین را به عنوان جایگزین ماهاتیر منصوب کند.

مخریز ماهاتیر، پسر ماهاتیر پس از این اقدام ریاست محی الدین یاسین بر حزب برساتو به چالش کشیده بود.

ماهاتیر در سال 2016 برساتو را به همراه محی الدین یاسین بنیان گذاشت و این حزب به اتحادی پیوست که منجر به پیروزی ائتلاف "پاکاتان هاراپان" در انتخابات 2018 و کنار زدن نجیب رزاق نخست وزیر وقت شد.

ماهاتیرمحمد پس از انتصاب محی الدین اعلام کرد که وی هنوز اکثریت آرا را درپارلمان این کشور دارد و خواستار رای عدم اعتماد پارلمان به وی شده بود.

اخراج ماهاتیر و چهار عضو دیگر از حزب قدیمی بومی تباران متحد که اعضای آن را مالایی ها تشکیل می دهند حاکی از اختلاف شدید میان ماهاتیر و هم حزبی پیشین وی محی الدین یاسین و نخست وزیر کنونی این کشور است .