مشارکت اقلیم کردستان در مذاکرات راهبردی عراق و آمریکا

بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با اشاره به اهمیت حضور و مشارکت اقلیم کردستان در مذاکرات راهبردی آمریکا و عراق، بر ضرورت اتخاذ گام‌های سیاسی از سوی عراق به گونه‌ای که تمامی اقشار احساس کنند در حال و آینده خود در این کشور مشارکت دارند، تاکید کرد.

اخبار بین الملل-دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: نچیروان بارزانی با ژنرال اریک هیل، فرمانده نیرو‌های عملیات ویژه ائتلاف بین‌المللی در عراق و سوریه نشست داشت.

بارزانی در این نشست بر اهمیت وجود سازوکاری برای همکاری و هماهنگی میان اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق برای مقابله با تروریست‌های داعش به ویژه در مناطقی که حاکمیت بر آن مورد اختلاف است، تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه تحرکات و تهدیدات تروریست‌ها خطری حقیقی برای امنیت عراق و اقلیم کردستان است، اعلام کرد این اقلیم برای مقابله با تروریست‌های داعش آماده هر نوع همکاری با بغداد است.

در این بیانیه آمده است: در این نشست که شیخ جعفر مصطفی، معاون رئیس اقلیم کردستان نیز در آن حضور داشت؛ آخرین تحولات شیوع ویروس کرونا، تلاش‌ها و تدابیر پیش‌گیرانه و همچنین تاثیراتی که این بحران بر بخش‌های سلامت و اقتصاد و بر برنامه‌ها و فعالیت‌های نظامی ائتلاف بین‌المللی در عراق و سوریه داشته است مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس این بیانیه، مذاکرات راهبردی آمریکا و عراق که قرار است ماه میلادی آینده برگزار شود تا در آن نقشه راهی برای روابط کنونی و آینده دو کشور ترسیم شود از جمله محور‌های گفتگوی این نشست بوده است و نچیروان بارزانی بر اهمیت حضور و مشارکت اقلیم کردستان در این نشست و ترسیم و آماده سازی این نقشه راه تاکید کرد.

در این نشست دوطرف درباره سازماندهی مجدد گروه تروریستی داعش و خطر گسترش تحرکات و حملات آن‌ها در عراق و سوریه که تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات دو کشور است گفتگو کردند.

بارزانی در پایان نشست با فرمانده ائتلاف بین‌المللی بر اهمیت و ضرورت تداوم حمایت ائتلاف از عراق و اقلیم کردستان در جنگ علیه تروریسم تاکید کرد.

اریک هیل، فرمانده عملیات ویژه ائتلاف آمریکا در عراق و سوریه همچنین با مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان دیدار کرد.

دو طرف در این دیدار درخصوص راه‌های تحکیم هماهنگی میان نیرو‌های پیشمرگه و نیرو‌های ائتلاف بین المللی رایزنی کرده و بر لزوم ادامه همکاری مشترک میان دو طرف با هدف مقابله با تهدید‌های تروریستی داعش تاکید کردند.

بارزانی همچنین نسبت به افزایش فعالیت‌های تروریست‌های داعش در محدوده کردستان و مناطق خارج از آن، به ویژه به دلیل حمله‌ها و ربودن کشاورزان کُرد در این منطقه ابراز نگرانی کرد.