استفاده از پهپادهای قاتل برای رصد معترضین

مرگ «جورج فلوید» در زیر زانوی پلیس آمریکا برای مردم آمریکا کافی بود تا به یکباره احساسات ضد نژادپرستی آنها همانند آتشفشان فوران کند و ایالات متحده گرفتار در بحران کرونا را وارد چالشی دیگر کند.

اخبار بین الملل-اعتراضاتی که از سه شنبه هفته قبل از شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا به دلیل کشته شدن جورج فلوید، یک شهروند سیاه پوست آمریکایی، در زیر زانوی یک پلیس سفید آغاز شده بود اینک به شهرها و ایالت های مختلف آمریکا کشیده شده بطوریکه برخی مقامات برای خواباندن آتش اعتراضات مجبور به استفاده از گارد ملی شده و دست کم در ۲۵ شهر نیز حکومت نظامی اعلام شده است.

این وضعیت در آمریکا در حالی است که ۵۵ سال قبل مالکوم ایکس، مبارزات گسترده ای را برای پایان دادن به تبعیض نژادی علیه سیاه پوستان در آمریکا انجام داد و در آن زمان به موفقیت های نیز رسید.

آسوشیتدپرس: پلیس آمریکا از زمان آغاز ناآرامی اکنون نزدیک به یکهزار و ۴۰۰ نفر را در ۱۷ شهر آمریکا بازداشت کرده است

در همین رابطه آسوشیتدپرس امروز یکشنبه بدون ذکر نام هیچ شهری گزارش داد: نیروهای پلیس از زمان آغاز ناآرامی اکنون نزدیک به یکهزار و ۴۰۰ نفر را در ۱۷ شهر آمریکا بازداشت کردند.

همچنین رسانه های آمریکایی از حضور گسترده نیروهای گارد ملی در برخی شهرها از جمله شهر مینیاپولیس خبر می دهند. تعداد نیروهای مسلح و گارد ملی در این شهر آشوب زده که قتل شهروند سیاهپوست در آن رخ داد، به بیش از ۱۱ هزار نفر رسیده است.

در همین حال شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز با پخش تصاویری از شهر لس آنجلس نشان داد که شماری از فروشگاه‌ها و امکان عمومی طعمه حریق شده و نیروهای آتش نشان تلاش در خاموش کردن آن دارند.

این رسانه تصویری آمریکایی همچنین تصاویر زنده‌ای از آتش سوزی در شهر فلادلفیا آمریکا را پخش کرد.

سی ان ان پوشش خبری از شهرهای واشنگتن دی.سی، نیویورک، لس آنجلس، میامی، لیک سالت، کلمبوس ایالت اوهایو و میامی را به تصویر کشید.

آماده باش پنتاگون و پرواز بالگردها بر فراز شهرهای آمریکا

برخی رسانه های آمریکایی از ماده باش پنتاگون و دستور آن به اداره های پلیس برای افزایش ضریب امنیتی خبر داده اند. بنابراین گزارش وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با توجه به ادامه و افزایش نا آرامی‌ها در شهرهای آمریکا در وضعیت هشدار به سر می‌برد و برخی از واحدهای نظامی در حالت آماده باش قرار گرفتند،

بالگردهای نظامی آمریکایی نیز روز شنبه (روز گذشته) بر فراز آسمان شهر مینیاپولس، محلی که ناآرامی‌ها از آنجا به سایر نقاط آمریکا سرایت کرد، دیده شده است.

علاوه بر این موارد درشهرهای مینیاپلیس، سیاتل، پورتلند، دنور، آتلانتا، لس آنجلس، شیکاگو، روچستر، میامی، میلواکی، سالت لیک سیتی، کلولند، کلمبوس، پیتسبورگ و فیلادلفیا قوانین منع رفت و آمد، اعلام شده است.

استفاده از پهپادهای قاتل برای رصد معترضین

روزنامه دیلی میل نیز روز گذشته گزارش داده بود که نیروهای امنیتی آمریکا برای زیرنظر داشتن تحولات شهر مینیاپولیس که در روزهای اخیر صحنه اعتراضات گسترده ضد نژادپرستی است، رو به استفاده از پهپادهایی آورده اند که از آنها برای انجام عملیات های تعقیب و هدف قراردادن افراد در خاورمیانه استفاده می شود.

به نوشته دیلی میل، پهپادهای نوع Predator B روز جمعه از ارتفاع ۲۰ هزار پایی اقدام به رصد تحولات مینیاپولیس کرده اند؛ امری که با اعتراض گسترده گروه های حقوق بشری مواجه شده است.

نیروهای امنیتی استفاده از این پهپادها برای رصد تحولات مینیاپولیس را تائید و اعلام کرده اند که بنا بر درخواست پلیس فدرال امریکا (اف بی آی)، از این پرنده بدون سرنشین استفاده کرده اند.

افزایش اعتراضات در سراسر آمریکا

از لس آنجلس تا میامی و شیکاگو، معترضان با شعار «نمی توانم نفس بکشم» یعنی آخرین عباراتی که جورج فلوید در حال مرگ به زبان آورد، اعتراضات مسالمت آمیزی را آغاز کردند اما این اعتراضات به دنبال اقدام تظاهر کنندگان به بستن مسیرهای تردد خودروها، برپایی آتش و درگیری با نیروهای پلیس ضد شورش بالا گرفت و نیروهای پلیس نیز در تلاش برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی کردند.

حضور انبوه معترضان در خیابان های آمریکا پس از چندین هفته تعطیلی سراسری و محدودیت های اجتماعی به دلیل شیوع کرونا که میلیون ها نفر را به طور ناگهانی از فعالیت ها و مشاغل خود دور و بیکار کرد و به طور نامناسبی جوامع اقلیت را تحت تاثیر قرار داد؛ در واقع به این حس دامن زد که بحران آمریکا را فرا گرفته است.

رئیس‌جمهور آمریکا معترضان را غارتگر خطاب کرده و مدعی شده بود پاسخ آنها را با گلوله می‌دهد

در واشنگتن پایتخت آمریکا، صدها معترض ضمن سر دادن شعارهایی مقابل ساختمان وزارت دادگستری اجتماع کردند. بسیاری از آنها سپس به سمت کاخ سفید حرکت کردند و با نیروهای پلیسی که خود را بسیار تجهیز کرده بودند و برخی از آنها سوار بر اسب بودند؛ مواجه شدند.

برچسب زدن به معترضین

در این میان اما رئیس جمهور آمریکا بجای پرداختن به اصل ماجرا در پی نکوهش معترضین برآمده و با انتشار پیام هایی این افراد را غارتگر می نامد. وی با نسبت دادن وضع موجود به بی‌کفایتی دموکرات‌ها، مدعی شد: در مینیاپولیس به گارد ملی متوسل شدیم تا کاری را انجام دهد که شهردار دموکرات از عهده‌اش برنمی‌آید. اگر ۲ روز پیش به آنها متوسل شده بودیم، این همه خسارت به بار نمی‌آمد و مقرهای پلیس تصرف و تخریب نمی‌شد. کار گارد ملی حرف ندارد. بازی در کار نیست!

ترامپ شب گذشته نیز مدعی شده بود ۸۰ درصد از افرادی که به زعم وی در آشوب‌های مینیاپولیس دخیل هستند، از خارج از ایالت مینه سوتا آمده‌اند و قصدشان تخریب مشاغل خرد جمعیت آفریقایی تبار، منازل و جامعه خوب و سخت کوش این ایالت است که خواستار صلح، برابری و تأمین معاش خانواده‌هایشان هستند.

گفتنی است رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر نیز معترضان را غارتگر خطاب کرده و مدعی شده بود پاسخ آنها را با گلوله می‌دهد.

نژادپرستی نهادینه و سیستماتیک

وضعیت نژادپرستی در آمریکا به گونه ای که حتی قانونگذاران امریکایی نیز به سیستماتیک بودن آن اعتراف دارند برای مثال سناتور «الیزابت وارن» در پیام‌های خود که در توئیتر منتشر شده آورده است: خشونت نژادپرستانه که جرج فلوید، احمد آربری و برونا تیلور را کشته، در آمریکا امر جدیدی نیست و آنچه که در تصاویر ویدئویی مشهود است فقط یک بخشی از خشونت است که سیاه پوستان آمریکایی تجربه می‌کنند، البته برخی از آنها زمانی که در بازداشت پلیس هستند این خشونت را تجربه می‌کنند.

این سناتور دموکرات در پیام دیگری می‌نویسد: این تراژدی جامعه ما را چندپاره می‌کند. دعای من این است که این قساوت بتواند منجر به درک بیشتری شده و سرانجام عدالت برای همه به اجرا دربیاید. این ایده که جوامع رنگین پوست به تنهایی مسئول مقابله با نژادپرستی هستند منحرف شده و می‌تواند تبعات خطرناکی بدنبال داشته باشد. اینکه فقط بگوئیم با شما متحد هستیم کافی نیست. همه ما باید ضد نژادپرستی باشیم. سفیدپوستان امریکایی باید از خود سوال کنند که هر روز برای از میان بردن نژادپرستی سیستماتیک چه کار کرده اند؟

وارن در توئیت دیگری می‌نویسد: ما باید تغییر واقعی در کشورمان ایجاد کرده و اساساً روشی را که قانون در کشور اجرا می‌شود را تغییر دهیم. ما نیاز به مسئول بودن برای اجرای قانون و همچنین عدالت کیفری خود هستیم.