نفوذ در آفریقا جز پروژه های نتانیاهو است

یک روزنامه نگار رژیم صهیونیستی و نزدیک به دستگاه دیپلماسی این کشور افشا کرد که تلاش های دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم برای عادی سازی روابط با کشورهای آفریقایی ادامه داشته و در دولت جدید وی نفوذ در آفریقا جز پروژه های نتانیاهو است.

اخبار بین الملل-کارمند سابق وزارت خارجه اسرائیل و دستیار سفیر این رژیم در کلمبیا که در پایگاه المانیتور منتشر شد، ادامه جریان عادی سازی روابط بین اسرائیل و سودان اینبار از طریق پزشکان اسرائیلی برای نجات" نجوا قدود الدیم " مبتلا به ویروس کرونا بود، سیاستمداری که در صدد عادی سازی روابط خارطوم و تل آویو بود و نقش موثری در پیشبرد روابط آنها داشت، اخیرا  یک هواپیمای خصوصی وارد پایتخت سودان شد که پزشکان اسرائیلی و تجهیزات پزشکی را برای نجات جان وی به خارطوم انتقال داد اما الدیم پس از ۲۴ ساعت از رسیدن هواپیما،  درگذشت.

 هواپیمای صهیونیست‌ها قصد بازگرداندن این دیپلمات سودانی به فلسطین اشغالی را داشت اما عملیات مخفی تل آویو با شکست مواجه می‌شود.

براساس این گزارش، درحالی که اسرائیل و سودان روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند، قدح‌الدم مشاور ارشد عبدالفتاح برهان رئیس شورای انتقالی سودان روابط مخفیانه بین دو طرف را مدیریت می‌کرده است.

 طبق این مقاله، به طور رسمی، هیچ رابطه دیپلماتیک بین اسرائیل و سودان وجود ندارد و هنوز هم آنها به طور رسمی دشمن تلقی می شوند اگرچه بسیاری از ارتباطات و تماس ها در بالاترین سطح در چند ماه گذشته میان انها وجود داشته است.

نویسنده این مقاله که یک روزنامه نگار رادیویی اسرائیلی و در حال سفر بین پاریس، بروکسل، نیواورلئان و پرتوریا برای آژانس خبری آمریکایی و روزنامه اسرائیلی جورزالیم پست است، گزارش داد که ورود یک هواپیمای هاوکر ۸۰۰ به فرودگاه خارطوم در سایت های بین المللی ردیابی پرواز شناسایی شده است. اطلاعی در مورد منشأ آن یا هویت مسافران آن مشخص نیست اما در ساعات بعدی شایعاتی در شبکه های اجتماعی در مورد ورود محرمانه این هواپیما پخش شد.

وی تأیید کرد که منابع موجود در سودان ادعا کرده اند که هواپیمای هاوکر با محموله تجهیزات پزشکی از ترکیه آمده است، با توجه به سوابق انتقال اخیر مسافران از آنکارا به خارطوم این می تواند توجیه خوبی باشد اما طبق گزارش های اخیر و طبق گزارش کانال اسرائیلی ۱۳، تل آویو پس از پی بردن به ابتلای قدوم الدیم به ویروس کرونا تصمیم به ارسال تجهیزات پزشکی به این کشور گرفت.

به ادعای باسیست روابط اسرائیل با سودان در چند سال گذشته شاهد تغییرات اساسی بوده است و طبق برخی گزارش ها، هنگامی که سودان روابط دیپلماتیک را با ایران در سال ۲۰۱۶ قطع کرد، اسرائیل سیگنال هایی را از طریق ایالات متحده برای بررسی امکان برقراری تماس ها با خارطوم ارسال کرد، اما سرنگونی عمر البشیر رئیس جمهوری سابق سودان در ماه آوریل ۲۰۱۹ قبلاً درها را برای تغییر باز کرده است.  

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در فوریه سال ۲۰۲۰،  با ژنرال عبدالفتاح البرهان رئیس شورای عالی انتقالی سودان در اوگاندا دیدار و دو طرف برای ارتقاء عادی سازی روابط  توافق کردند و در همان ماه، سودان اعلام کرد که اجازه می دهد برای اولین بار هواپیمای اسرائیلی از حریم هوایی سودان عبور کند. همچنین دفتر نخست وزیری اسرائیل گزارش داد که نتانیاهو با رهبران چاد و سودان گفت و گو و عید فطر را به آنها تبریک گفت. ادریس دبی رئیس جمهوری چاد نیز در نوامبر ۲۰۱۸ به تل آویو سفر کرده و با نتانیاهو ملاقات کرده بود.  

باسیست در مقاله خود اضافه کرد که نتانیاهو ادعا می کند که کشورهای اسلامی بیشتری در راه عادی سازی روابط با اسرائیل هستند، بنابراین روابط با آفریقا به طور کلی و به ویژه کشورهای اسلامی به یک پروژه شخصی برای نتانیاهو تبدیل شده است.   

وی در پایان گفت: نتانیاهو اکنون در دولت جدید خود وزیر خارجه پویا و باهوش گابی اشکنازی را دارد و که دارای روابط گسترده بین المللی است و او یک روز پس از تصدی مسئولیت تماس های بسیاری با همتایان خود در سراسر جهان داشت و با بسیاری از همتایان خود در سراسر جهان تماس گرفت، بنابراین تحولات اخیر حاکی از آن است که نخست وزیر نتانیاهو به دیپلماسی خود دستکم در قاره آفریقا ادامه خواهد داد.