واکنش توکیو به اظهارات ترامپ

یوشیهید سوگا، سخنگوی ارشد دولت ژاپن امروز دوشنبه به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داد.

اخبار بین الملل-او گفت: گروه هفت کشور صنعتی، «چارچوبی مهم» برای هماهنگی در مقابله با چالش‌های جهانی است.

رئیس جمهور آمریکا دیروز با بیان اینکه گروه ۷ در شکل فعلی آن یک گروه بسیار منسوخ از کشور‌ها است، گفته بود نشست سران این گروه که قرار بود اواخر ژوئن برگزار شود، احتمالا تا سپتامبر به تعویق می‌افتد. او همچنین اعلام کرد می‌خواهد از کشور‌های استرالیا، کره جنوبی، روسیه و هند برای شرکت در اجلاس امسال دعوت کند.

سوگا در یک کنفرانس خبری گفت: گروه هفت یک چارچوب مهم خواهد بود و به کشور‌های اصلی شرکت کننده اجازه می‌دهد به طور مشترک با همکاری و هماهنگی هم از مسائل و چالش‌های جهانی عبور کنند.

ریاست گردشی گروه هفت امسال بر عهده آمریکاست. این کشور سعی دارد با استفاده از ریاست خود، جبهه‌ای مشترک علیه چین تشکیل دهد.

پیش از این، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دعوت ترامپ برای حضور در نشست گروه ۷ را رد کرد. اما دونالد ترامپ و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در گفت‌وگویی تلفنی در روز پنجشنبه توافق کردند که نشست سران گروه هفت باید در آینده‌ای نزدیک و به صورت حضوری برگزار شود.

ترامپ در ماه مارس و همزمان با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرز‌های کشورها، نشست سران گروه ۷ که قرار بود در روز ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) در آمریکا برگزار شود، لغو کرده بود.