تاریخ همه‌پرسی قانون اساسی در روسیه

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (دوشنبه) در نشست کمیته مرکزی انتخابات این کشور گفت که تاریخ یکم جولای (۱۱ تیر) زمان مناسبی برای برگزاری همه‌پرسی اصلاحات در قانون اساسی است.

اخبار بین الملل- به نوشته روسیا الیوم، او افزود: «از لحاظ قانونی این موعد بسیار زمان مناسبی است و در ۳۰ روز باقی مانده مردم می‌توانند، تمامی بندهای پیشنهادی را بررسی کرده و موضع خود را مشخص کنند.»

پوتین از شهروندان روسی خواست تا فعالانه در این همه پرسی شرکت کنند و از تمامی مسئولان این کشور نیز درخواست کرد تا زمینه برگزاری انتخابات را بدون نگرانی از شیوع ویروس کرونا فراهم سازند.

«ایلا بامفیلووا» رئیس کمیته مرکزی انتخابات روسیه نیز پیشنهاد داده است که شهروندان این کشور بتوانند از شش روز قبل از روز رسمی رأی‌گیری، رأی خود را به صندوق‌ها بیندازند تا خطر شیوع کرونا نیز آن‌ها را تهدید نکند.

دادگاه قانون اساسی روسیه در ۲۶ اسفند سال ۱۳۹۸ اصلاحات قانونی  را تصویب کرد که به موجب آن «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور کنونی این کشور می‌تواند تا ۱۶ سال دیگر در قدرت باقی بماند.

قانون اساسی موجود در روسیه، روسای جمهور را از خدمت بیش از دو دوره متوالی منع می کند، اما این اصلاحیه باعث می‌شود پوتین به دنبال پنجمین دوره  ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴  یا حتی ششمین آن در سال ۲۰۳۰ باشد.