چین و هند نیازمند تنش زدایی

هربار که تنش ها میان چین و هند شدت می گیرد خاطره درگیری نظامی دو کشور به دلیل سرحدات مرزی در سال ۱۹۶۲ میلادی در یادها زنده می شود و برای هر دو کشور که از اقتصادهای بزرگ دنیا هستند مهم است بتوانند این تنش ها را زدوده و مدیریت کنند.

اخبار بین الملل-ساخت تاسیسات و تسهیلاتی در مرزهای دو کشور نیز از جمله اختلافاتی بوده که طرفین را با یکدیگر درگیر کرده است و دو طرف به رغم دهها بار مذاکرات هنوز موفق به ایجاد یک ساختار مدون و منظم برای پایان دادن به این منازعات نشده اند.

چین بر این نکته تاکید می کند که هندوستان در برخی از نواحی مرزی این کشور تاسیساتی ایجاد کرده است و این کشور هم چاره ای بجز افزودن بر شمار نظامیان و ایجاد تسهیلات لازم در واکنش به اقدام دهلی نو نداشته است.

"لونگ چینگ شونگ" تحلیلگر چینی می گوید که برای هر دو طرف یک خط مرزی واقعی در این بخش ها که بتوانند روی آن توافقی بدست آورند و آن را به رسمیت بشناسند، وجود ندارد.

وی می افزاید که البته به همین دلیل دو کشور گشت زنی های مرزی را بیشتر کرده اند تا ورود به مرزهای یکدیگر آنها را دچار چالش نکند و همین باعث کاهش درگیری های مرزی بین چین و هند در سال های اخیر بوده است اما همین مقدار منازعات هم افکار عمومی دنیا را متوجه قضیه می کند.

الان نیز به گفته این تحلیلگر چینی، برخی از نظامیان هند از مرز روستای گالوان در چین عبور کرده و وارد مناطقی از چین شده اند و اگر آنها این اقدامات را تکرار کنند و سربازان هندی از این منطقه خارج نشوند بار دیگر خطر رویارویی نظامی شدت می گیرد.

قبل از این هم بارها همین منازعات مرزی دو کشور را به جنگ و نبردهایی هر چند محدود نزدیک کرده است و این بار اگر مساله حل نشود احتمال شدت گرفتن تنش های نظامی میان آنها منتفی نیست.

در تابستان سال ۲۰۱۷ میلادی بود که چین و هند دچار درگیری هایی جدی در مرز دوکلم شدند و علت آن هم همین عبور و مرور نیروها و تردد تجهیزات نظامی و ساخت و سازها در سرحدات بود.

این موضوع باعث شد تا رهبران دو کشور و مسئولان ارشد چین و هند به موضوع ورود کنند و در آوریل ۲۰۱۸ و اکتبر ۲۰۱۹ ملاقات های مهمی میان آنها صورت گرفت و اگر این تلاش ها نبود موضوع شاید به شکل نگران کننده ای ادامه می یافت اما اصولا رسیدن به چنین توافقاتی کار ساده ای نیست.

برخی از ناظران بر این باورند که پیروی هند از برخی سیاست های غرب نیز مشکلات طرفین را بیشتر کرده است وقتی همه گیری کرونا باعث رکود اقتصادی در چین شد و غربی ها نیز پکن را بشدت مورد ملامت قرار دادند، موضوع اختلافات مرزی هند با چین دوباره مطرح شد و این یک بازی تازه ای است که می تواند برای هر دو طرف پایان ناخوشایندی داشته باشد.

شاید به همین دلیل است که برخی از مسئولان و رسانه های چینی از هندوستان خواسته اند تا از پیروی از سیاست های غرب و همراه شدن با بازی غربی ها علیه پکن خودداری ورزد و اجازه ندهد منازعات مرزی دوباره گریبان مناسبات دو کشور را بگیرد.

چین همچنین بر این موضوع تاکید می کند برخلاف آنچه گزارش می شود که اگر کسی با آمریکا دچار منازعه شد در جامعه بین المللی منزوی می شود این واشنگتن بوده که پس از کرونا در اجلاس مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در انزوا قرار گرفته است و هند باید این مساله را در نظر داشته باشد که موقعیت فعلی نمی تواند یک امتیاز برای دهلی نو برای پیشی گرفتن از چین باشد و این منازعات باید فورا تحت مدیریت قرار گیرد.

"لونگ چینگ شونگ" محقق دانشگاه فودان در شرق چین ابراز امیدواری کرده است با درایت مسئولان دولتی، نهادهای نظامی و بخش های تحقیقاتی و رسانه های هندی، دو کشور بتوانند یک بار دیگر چالش های مرزی را رفع کرده و درک بهتری از منافع متقابل داشته و در راستای بهبود روابط راهبردی گام های مثبت و موثری بردارند.