برگزاری تظاهرات در اعتراض به نژادپرستی در بلژیک

سخنگوی شهرداری بلژیک امروز و پس از گفت‌وگو با مقامات این کشور اعلام کرد شهروندان بلژیک مجاز هستند روز یک‌شنبه بعدازظهر حدود دو ساعت مقابل کاخ دادگستری تجمعی برای اعتراض به نژادپرستی و قتل وحشیانه «جورج فلوید» داشته باشند.

اخبار بین الملل- بنابراین فردا (یکشنبه) تظاهراتی از سوی جنبشی با نام «جان سیاه‌پوستان مهم است» (BLM) در بروکسل شکل می‌گیرد، اما مقامات این کشور تاکید بر ایستا بودن این تظاهرات داشته و گفتند به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا این اعتراض به شکل راهپیمایی نخواهد بود و درحالت تجمعی ایستا برگزار خواهد شد.

تا روز جمعه بیش از ۶ هزار شهروند بلژیکی در شبکه اجتماعی فیسبوک گفته‌اند در این تظاهرات شرکت خواهند کرد و ده‌ها هزار نفر دیگر نیز تمایل خود را به انجام این اعتراض ابراز داشته‌اند.

سخنگوی گروه جان سیاه‌پوستان مهم است در بیانیه‌ای تلفنی گفت: «شهردار بلژیک علی‌رغم عدم علاقه سوفی ویلمز، نخست‌وزیر این کشور، با صبر و شکیبایی به صحبت‌های ما گوش داد و اجازه این تظاهرات را صادر کرد.»

گفته می‌شود برای سازماندهی این تظاهرات حدود ۴۲ گروه از گروه‌های ذی‌نفوذ و سازمان‌های غیرانتفاعی گردهم آمده‌اند و این اعتراض، به دلیل در امان ماندن مردم از ویروس کرونا، به شکل راهپیمایی نخواهد بود.

همچنین در راستای مبارزه با تبعیض نژادی و نژادگرایی در بلژیک، ازهفته پیش جنبشی برای تخریب و برداشتن مجسمه پادشاه لئوپولد دوم صورت گرفته است. گفته می‌شود این پادشاه در استعمار بی‌رحمانه و استثمار کنگو (در مرکز آفریقا) نقشی اساسی داشته است.