مکزیک و کاهش تولید نفت

«روسیو نالی» وزیر نیروی مکزیک اعلام کرد کشورش کاهش تولید نفت در چارچوب توافق گروه اوپک پلاس که شامل کشور‌های نفتی عضو و غیر عضو اوپک است را تا پایان ماه جولای هرگز تمدید نخواهد کرد.

اخبار بین الملل-وی پس از توافق اوپک پلاس مبنی بر تمدید کاهش تولید نفت به ۹.۷ میلیون بشکه در روز تا پایان ماه میلادی جولای، مخالفت این کشور را با تمدید مجدد کاهش تولید اعلام کرد.

این در حالی است که «سهیل المزروعی» وزیر نیروی امارات و «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه اعلام کردند که این توافق به اتفاق آراء اعضا بوده است.

مخالفت مکزیک با توافق کاهش تولید نفت در سایه شیوع بحران ویروس کرونا و کاهش تقاضا در بازار نفت و با هدف ایجاد ثبات در این بازار در مذاکرات اولیه نیز وجود داشت و یکی از موانع اصلی توافق بود، زیرا مکزیک با کاهش تولید ۳۰۰ هزار بشکه در روز مخالف بود و پس از اینکه آمریکا اعلام کرد سهم مکزیک را برعهده می‌گیرد این کشور تنها کاهش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در روز را در چارچوب توافق اوپک پلاس متعهد شد.

یکصد و هفتاد و نهمین نشست اوپک دیروز (شنبه) با حضور وزرای نفت و انرژی عضو این سازمان به دلیل شیوع کرونا از طریق وبینار برگزار شد و بعد از نشست اوپک، یازدهمین نشست اوپک پلاس برگزار شد و تصمیم نهایی برای کاهش تولید نفت در ماه‌های آینده میلادی اتخاذ شد.

به گفته منابعی در اوپک، تمدید کاهش‌ها منوط به پایبندی کشورهاست، زیرا کشور‌هایی که در ماه مه و ژوئن فراتر از سهمیه خود تولید کرده‌اند باید با کاهش بیشتر در ماه‌های آتی این را جبران کنند.