خدشه‌دار شدن وجهه آمریکا همزمان با واکنش جامعه جهانی

دیپلمات‌های آمریکایی با چالش سختی در دفاع از ارزش‌های آمریکا روبرو هستند، زیرا درگیری‌های شدید بین افسران اجرای قانون و معترضان سر خط خبر‌های سرتاسر جهان شده است.

اخبار بین الملل-در همین حال درخواست‌های رئیس جمهور ترامپ برای «مسلط شدن» بر خیابان‌ها در آمریکا با درخواست سران مستبد سایر کشور‌ها که به دنبال برخورد با نارضایتی‌های مدنی و ناآرامی‌ها به عنوان اقدامات تروریسم بودند‌، مقایسه می‌شود.

این امر سبب شده است دیپلمات‌های آمریکایی متهم به محکوم کردن اقدامات و بیانیه‌های مشابه دولت‌های خارجی در موقعیت ناراحت کننده کنونی که اکنون آن انتقاد‌ها متوجه خود آن‌ها شده است،‌ شوند.

نیکلاس برنز، سفیر پیشین آمریکا در یونان و ناتو در دولت‌های کلینتون و بوش، در این باره گفت: اگر شما یک دیپلمات آمریکایی در خارج از کشور هستید، ما (هم‌اکنون) ناگهان ریاکارانه و متظاهر به نظر می‌رسیم. ما به کشور‌ها گفته ایم کار درست انجام دهید و با اقلیت‌ها خوب رفتار کنید. علیه معترضان از زور استفاده نکنید. بگذارید مردم از حقوق مدنی و قانون اساسی خود در جوامع شما استفاده کنند. اکنون آن‌ها به ما برمی گردند می‌گویند که این کار را انجام دهیم. این چقدر غمناک است. 

در پی مرگ جورج فلوید، مرد سیاهپوست غیرمسلح- که پس از آنکه یک افسر پلیس سفید پوست بیش از هشت دقیقه زانوی خود را روی روی گردن او فشار داد تا کشته شود- تظاهرات مداوم علیه بی‌عدالتی‌های نژادی و مواردی از وحشیگری پلیس در آمریکا در حال برگزاری است.

اعتراضات مسالمت‌آمیز گسترده در بعضی مواقع منجر به خرابکاری و غارت شده است، اما تصاویر منتشر شده از مأموران اجرای قانون که در حال شلیک گاز‌های اشک‌آور و نارنجک هستند و از نیروی خشونت‌آمیز برای متفرق کردن معترضان مسالمت‌آمیز استفاده می‌کنند باعث برانگیخته شدن شوک هم در داخل و هم خارج از کشور شده است.

برخی از دیپلمات‌های سابق می‌ترسند نبود بیانیه‌های عمومی قوی از سوی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، این مشکل را تشدید کند.

به گزارش ‌ای‌بی‌سی نیوز، استیون بیگان، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، دوشنبه شب ایمیلی برای نیرو‌های داخلی برای تشویق گفتگو در مورد مسائل نژادی و ترغیب کارمندان به تکمیل آموزش تعصب ناخودآگاه ارسال کرد.  اما مقامات سابق می‌گویند آمریکا در حال از دست دادن فرصت برای توضیح دادن به سایر جهانیان درباره اعتراضات است.

دانیل شاپیرو، سفیر پیشین آمریکا در اسرائیل در دولت اوباما، گفت که لحظه کنونی او را به یاد چالش‌هایی می‌اندازد که وقتی درباره ناتوانی آمریکا در مقابله با خشونت مسلحانه و همه گیری تیراندازی در مدارس صحبت می‌شد، وی با آن‌ها روبرو شده بود.

او افزود: واقعاً چنین بود – احساس حقارت یک عبارت دقیق است، اما کاملاً آن را تداعی نمی‌کند. این بیشتر یک احساس شرم از ناتوانی در رسیدگی و حل مشکلات خودمان است.

مخالفان آمریکا، این کشور را به ریاکاری متهم کردند و کشور‌های چین، روسیه، ایران و کره شمالی (بطور جداگانه) آمریکا را به عنوان یک کشور پر هرج و مرج توصیف کردند که از دیگران در سراسر جهان می‌خواهد حقوق بشر را رعایت کنند، اما خود ناقض حقوق بشر است.

رسانه‌های دولتی کره شمالی روز چهارشنبه گزارش دادند: این واقعیت فعلی آمریکای در حال فروپاشی است.

چین از اعتراضات در آمریکا استفاده کرده است تا از مقامات آمریکایی که پکن را به محدود کردن آزادی‌ها در هنگ‌کنگ محکوم می‌کنند و تنش‌های پیشین متشنج در مورد شیوع ویروس کرونا را بدتر می‌کنند، انتقاد کند. هوا چون یین، سخنگوی وزارت خارجه چین، در پاسخ به توئیت همتای آمریکای خود در باره مسئله هنگ‌کنگ و تصویب قانون امنیتی چین در پیامی کنایه‌آمیز در توئیتر نوشت: نمی‌توانم نفس بکشم.

این جمله سخنگوی وزارت خارجه چین به آخرین کلمات جورج فلوید اشاره دارد که وی هنگام خفه شدن زیر چکمه‌های پلیس آمریکا بر زبان آورده بود.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، خواستار حمایت از آزادی در هنگ کنگ از سوی حزب کمونیست چین شده بود.

در همین حال، مقامات روسی و چینی و رسانه‌های تحت حمایت دولت آن‌ها اقدام به پوشش گسترده تظاهرات در آمریکا کرده اند و بر روی تصاویر خشونت‌آمیز غارت و همچنین نژادپرستی سیستمی و وحشیگری پلیس متمرکز شده اند.