آماده حل بحران خلیجی با شروطی هستیم

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر امروز یکشنبه با توصیف شورای همکاری خلیج فارس به «سازمانی فلج» اعلام کرد کشورش آماده حل بحران موجود با کشور‌های حوزه خلیج فارس با شروطی هست.

اخبار بین الملل- وزیر خارجه قطر در این مصاحبه گفت کشورش آماده دستیابی به یک راه حل برای بحران با کشور‌های حوزه خلیج فارس است؛ به شرط آنکه حاکمیت قطر و یا قانون بین الملل نقض نشود.

وی در ادامه افزود: محاصره قطر به کشور‌های شورای همکاری خلیج (فارس) که همچنان فلج هستند، خسارت زده است. اختلافات سیاسی مانعی در برابر تحقق منافع کشور‌های این شورا به حساب می‌آید.

وزیر خارجه قطر در ادامه در خصوص طرح‌های مطرح شده برای حل بحران کنونی گفت: با وجود انجام پیشرفت هایی، تلاش‌های صورت گرفته در سال گذشته نتیجه نداد و به نظر می‌رسد طرف مقابل تمایلی برای ورود به مذاکرات واقعی ندارد.

وی همچنین در خصوص تلاش‌های آمریکا برای فشار بر عربستان و امارات به منظور بازگشایی آسمان خود در برابر هواپیما‌های قطری گفت: تا الان هیچ پیشرفتی حاصل نشده؛ اما ما همچنان در ارتباط کامل با آمریکایی‌ها هستیم.

او در ادامه تصریح کرد: این اقدامی غیر قانونی از آغاز بوده است. ما شکایتی را به دادگاه کیفری بین المللی و سازمان هواپیمایی کشوری داده ایم و امیدوار به بازگرداندن حریم هوایی مان هستیم.

گفتنی است این مصاحبه همزمان با ورود محاصره قطر به سال چهارم خود و پس از آن انجام شد که عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط خود را با دوحه در تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۱۷ قطع کردند.