چین  با انتشار «کتاب سفید»  به اتهام‌زنی‌های آمریکا پاسخ داد

چین در گزارش مفصل خود درباره ویروس کرونا ، به تمامی اتهامات مطرح شده از سوی آ​ مریکا به ویژه اتهام پنهانکاری پاسخ داد.

اخبار بین الملل-مقامات چینی گزارشی مفصل از اقداماتی که برای مبارزه با کووید-۱۹ انجام داده اند، منتشر و از بکارگیری سیستمی موثر برای نبرد با ویروس کرونا، ابراز خرسندی کردند.

گزارشگر فرانس ۲۴ گفت: انتشار این گزارش، به منزله ضدحمله چینی‌ها قلمداد می‌شود. این ضدحمله، گزارشی مفصل است که پکن برای پاسخ به اتهامات مطرح شده در خصوص پنهانکاری ارائه کرده است.

ما زائوکسو، معاون وزیر امور خارجه چین، گفت:کشور‌هایی هستند که برای پنهان کردن مسئولیتشان در اداره بد اپیدمی، بر خلاف جریان حرکت کرده اند. آن‌ها با طرح فرضیه‌ها و با انتشار ویروس سیاسی، علیه چین به عملیات دروغ پراکنی علیه دست می‌زنند.

دفتر اطلاع‌رسانی شورای حکومتی تمامی مراحل اداره اپیدمی کووید-۱۹ از سوی چین را تشریح کرد. بر اساس کارنامه ارائه شده، همه اقدامات انجام گرفته اعم از درمان بیماران، کنترل شیوع ویروس و یا ارسال دارو به خارج بدون اشکال بوده است. از نظر پکن همه اقدامات انجام گرفته از جمله تبادل اطلاعات با جامعه بین‌المللی کامل و بدون نقص بوده است.

بر اساس این گزارش موسوم به «کتاب سفید»، نحوه تبادل اطلاعات شفاف بوده است. اما نظر واشنگتن این نیست. دولت ترامپ بار‌ها دولت چین را به پنهان کردن اطلاعات در باره سرمنشا ویروس کرونا و بی تحرکی برای جلوگیری از شیوع ویروس متهم کرده است. اما پکن در پاسخ می‌گوید که آمریکا از چهارم ماه ژانویه در جریان اخبار قرار گرفته است.

در گزارش بلندبالای پکن، چین برنامه‌های خود را برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی مرتبط با رقابت ساخت واکسن کووید-۱۹ تشریح می‌کند. بسیاری از رسانه‌ها اخیرا خاطر نشان کرده اند که آزمایشگاه‌های تحت اختیار دولت چین، عامدانه از انتشار برخی اطلاعاتی لازم برای بهبود تست کرونا، دارو و واکسن خودداری کرده اند. پکن این اتهام را نیز رد می‌کند.